De Franse muziekproducent Molécule wordt “de pionier van de nomadische elektronische muziek” genoemd. Na zijn debuutalbum 60°43’ Nord, waarvoor hij 34 dagen op een vissersboot meevoer over de Atlantische Oceaan, is hij voor -22.7°C afgereisd naar Groenland. Vanuit een afgelegen Inuitdorp maakte hij tochten langs gletsjers en fjorden, waar hij met zijn “survival elektrokit” opnames maakte van omgevingsgeluiden: de fluitende wind, het zware gekraak diep in het arctische ijs en de knisperende sneeuw. Die bewerkte hij om ze daarna te mixen met beats.
De 360 gradenvideo benadrukt het fysieke karakter van zijn muziek. We horen het landschap als ware het een levend organisme. Als passagier in een gemotoriseerde sloep of hondenslee wordt de beleving nog directer en realistischer. Totdat de klanken een gat slaan in het oppervlak van de werkelijkheid en je naar een ander niveau brengen, diep onder het ijs of juist hoog in het door noorderlicht gestreelde firmament.