Becoming Animal
Ieder najaar trekt een mensenmenigte naar De Hoge Veluwe om getuige te zijn van de paringsdrift van de hertenbevolking. Of dat kies is, is een vraag die zelden klinkt, maar die na het zien van Becoming Animal rustig gesteld zou kunnen worden. In deze zelfbewuste, filosofische verkenning staat de relatie tussen mens en dier, cultuur en natuur centraal.
Setting is Grand Teton National Park (Wyoming, USA), waar bij een ruisend beekje een eland bedaard staat te herkauwen. Vanaf deze kalme observatie nemen de makers niet alleen een duik in al wat er groeit, bloeit en loeit in het park, maar ook in de aard van hun menselijke fascinatie hiervoor. Waarom en hoe zijn zij daar als filmmakers aanwezig? Is het mogelijk om je te verplaatsen in het perspectief van een dier? Wat definieert een mens en een dier? In welke taal druk je dat uit? Terwijl de voice-over van filosoof David Abram het verbale denkwerk verricht, voltrekt zich in beeld een meeslepend, visueel crescendo. Voor zoveel grandioos natuurschoon kan de camera alleen maar zwichten.