The Zapruder Footage
De bekendste ter wereld is de Super 8-film waarop Abraham Zapruder de moord op John F. Kennedy vastlegde. ‘De ultieme fetisj van de moord‘ wordt het filmpje in de documentaire genoemd. Slechts 22 seconden telde de film, maar elk beeldje is uitgeplozen, vertraagd en geanalyseerd. Het verkeersbord dat in beeld komt is overbekend: voordat deze het zicht ontneemt aan de gebeurtenissen zwaait Kennedy nog naar het publiek; als de president even later weer in beeld verschijnt is hij neergeschoten. Het hoofd van Kennedy explodeert, waarna Jackie Kennedy naar de achterbak van de auto vlucht. Filmmaker Stan Brakhage noemt de film een klassieke elegie bij de dood van de president. Documentairemaker Errol Morris verklaart de collectieve obsessie met de film vanuit de hoop die eruit spreekt. ‘Ergens in de film moet het antwoord liggen op de vraag wat er met Kennedy en met Amerika is gebeurd. Dit is echter valse hoop. Film is een leugen.‘ De amateurfilm van Zapruder is hierdoor een icoon geworden voor alle verloren dromen van Amerika.