Pavel and Lyalya (a Jerusalem Romance)
Een oude man ligt op sterven. Het is de Russische filmmaker Pavel Kogan. Hij woont samen met zijn vrouw, de filmmaakster Lyalya, in Jeruzalem. Ze hebben oude vrienden uit Rusland op bezoek die een film over hen maken. De sfeer is ontspannen en huiselijk. We zien bijvoorbeeld de geluidsman - ook een oude kennis - pontificaal met zijn microfoonhengel in beeld zitten. Pavel noch Lyalya wordt echt geïnterviewd en we komen niets te weten over de achtergrond van hun verblijf in Jeruzalem of over de ziekte van Pavel. Het is vooral Lyalya die veel in beeld is en vertelt over de alledaagse problemen met haar invalide echtgenoot. Ze kamt uitgebreid haar lange haren en haalt herinneringen op aan haar grootmoeder. Ze doet boodschappen op de markt en verzorgt haar man. Het enige wat Pavel zelf nog wil is terugkeren naar Sint-Petersburg, zijn vroegere thuis. Maar Lyalya is ervan overtuigd dat die terugreis de dood van de zwaar zieke Pavel zou betekenen. Iedere dag in Jeruzalem is er ten minste nog één met haar man, redeneert zij. Een aantal keren in de film blijft de camera gericht op de bewegende schaduwen op de muur van het huis, wanneer Lyalya uit beeld loopt. Dit poëtische beeld illustreert de naderende dood van Pavel, want de medische wetenschap heeft volgens Lyalya geen antwoord op zijn mysterieuze ziekte en het enige wat haar rest is hem te verzorgen en te blijven steunen.