Union
Georganiseerd in een bond kunnen arbeiders een vuist maken tegenover werkgevers. Dat weet ook Amazon, dat vakbonden uit alle macht buiten de deur wil houden. Documentairemakers Brett Story en Stephen Maing volgend de poging van arbeiders van een gigantisch Amazon-distibutiecentrum in New York om een interne vakbond op te richten.
Een gevecht tussen David en Goliath, dat in het voorjaar van 2021 begint als een door Amazon ontslagen arbeider – hij had geklaagd over de onveilige covid-werkomstandigheden – de Amazon Labor Union (ALU) wil oprichten. Met een paar gelijkgestemden probeert hij arbeiders van het distributiecentrum te overtuigen van het nut van de vakbond.
Union, dat vaak oogt als een thriller, volgt met de fly-on-the-wall-methode een jaar de (jonge) vakbondsactivisten. We zien hun enthousiasme, maar ook hun verhitte discussies over strategie en interne besluitvorming. Undercoverbeelden tonen hoe Amazon met desinformatie en juridische procedures de oprichting van de vakbond probeert te torpederen. Het gevecht, dat de ongelijke relatie tussen arbeid en kapitaal in de Verenigde Staten scherp illustreert, blijft tot het einde toe spannend.