A Bar on Majorca
De Nationaldemokratische Partei Deutschlands bestaat al sinds 1964 en is daarmee de oudste nog altijd bestaande rechts-extremistische partij van Duitsland. De partij, die programmatisch veel overeenkomsten vertoont met Hitlers NSDAP, heeft geen gekozen vertegenwoordigers meer op staatsniveau. Verschillende pogingen zijn al ondernomen om de NPD te laten verbieden, maar steeds tevergeefs. In een laatste vonnis, begin dit jaar, werd geredeneerd dat de nazistische splinter te klein en onbeduidend is om actief te verbieden. Kunstenaar Marian Mayland legde ongeveer een jaar voor dit vonnis een demonstratie van een handjevol NPD-supporters vast op een rol Kodachrome K40-film die dertig jaar over datum is. Het resultaat is gruizig en betekenisloos. Totdat Mayland de kijker via de geluidsband brokjes informatie voert die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben maar ons gaandeweg aanzet tot het leggen van verbanden. Het beeld schept een sfeer die ontvankelijk maakt voor samenzweringstheorieën, daarmee onderstrepend hoe graag we samenhang willen zien in wat eigenlijk niets meer is dan visuele ruis.