Blue Note Records: Beyond the Notes
In een opnamestudio nemen grote namen uit de jazz, zoals Herbie Hancock en Wayne Shorter, een album op met jongere muzikanten, onder wie Robert Glasper en Ambrose Akinmusire. Ze vertegenwoordigen de oude en jonge generatie van het legendarische platenlabel Blue Note, dat in 1939 werd opgericht.
Het opnemen van dit album vormt de rode draad in de film, die in de geschiedenis van Blue Note duikt. Dat gebeurt onder meer via de schitterende zwart-witfoto’s die Francis Wolff − een van de twee uit Duitsland afkomstige oprichters van het Amerikaanse label − maakte tijdens opnamesessies. Daarnaast is er archiefmateriaal van bijvoorbeeld live-optredens en zijn er interviews met betrokkenen, onder wie geluidstechnicus Rudy Van Gelder, muzikanten en fans. Ook de bekende producer Don Was komt aan het woord. Hij bewonderde Blue Note vroeger op afstand en is de huidige directeur van het label.
Experiment en vernieuwing stonden vanaf het begin voorop bij Blue Note, met artiesten die hun tijd vooruit waren, zoals Thelonious Monk, Miles Davis en John Coltrane. De film maakt duidelijk hoe uniek en vitaal die revolutionaire muziek was − en nog steeds is.