Checkmate - Strategy of a Revolution
Hoe creëer je een revolutie? In het geval van de Roemeense opstand tegen dictator Ceausescu in 1989 leek het allemaal vanzelf te gaan. Het volk had genoeg van zijn alleenheerschappij, de armoede en de terreur, en op een goed moment was de tijd rijp voor actie. Maar zo simpel blijkt de geschiedenis toch niet in elkaar te zitten, leert de onderzoeksdocumentaire CHECKMATE, een nauwkeurige en onthullende reconstructie van de gebeurtenissen die leidden tot Ceausescu’s ondergang en executie. In werkelijkheid was de Roemeense revolutie een strak geregisseerde, van buitenaf aangestuurde operatie. Landen als Hongarije, Duitsland en, vooral, Amerika hadden een dikke vinger in de pap. De gebruikte strategieën varieerden van anti-Ceausescu-propaganda tot het opleiden van burgers tot gewapende revolutionairen. De inzet van dit schaakspel was veel hoger dan alleen het welzijn van het Roemeense volk. Ceausescu moest weg, omdat hij de eenheid van Europa en de definitieve val van het communisme in de weg stond. Documentairemaakster Susanne Brandstätter maakt in haar bijzonder overtuigende reconstructie niet alleen de grote lijnen op het politieke wereldtoneel duidelijk, maar laat ook zien dat revoluties, hoe goed voorbereid ook, nooit zonder onschuldige slachtoffers blijven. Een pijnlijke conclusie.