Karel Appel - If I Were a Bird
De Nederlandse schilder Karel Appel werd bekend als lid en mede?oprichter van CoBrA. In deze documentaire maakt Appel de kijker deelgenoot van zijn kunstenaarschap. Mat van Hensbergen observeerde hem tijdens het ontstaansproces van een schilderij. Uren lang staart de schilder naar het kale doek, om er dan ineens als het ware op aan te vallen. Ook zien we hem in de decorwerkplaats van de opera Noah, waarvoor hij enorme achterdoeken en decorstukken ontwierp. Hij geeft zijn visie op het expressionisme, dat voor hem niet alleen een vrije uiting van gevoel op het doek is, maar vooral voortkomt uit een gevecht met de materie. Kenmerkend zijn verder de voortdurende drang tot vernieuwing en een ijzeren werkdiscipline. Nog steeds dwingt de nu 74?jarige kunstenaar zichzelf om zijn techniek en stijl te veranderen en voert hij een strijd tegen het 'routinekijken'. Als hij merkt dat zijn werk het te goed doet bij de kunsthandels, gaat hij op zoek naar iets nieuws: "Als het business wordt, moet je stoppen".