Rudeboy: The Story of Trojan Records
Een toepasselijk jointje roken mag niet in de bios, maar meedeinen met de fantastische line-up aan reggae-artiesten in deze ode aan het bekende Engelse reggaelabel Trojan Records is onvermijdelijk. Startpunt is Jamaica in de jaren vijftig van de vorige eeuw, met de opkomst van de uit rhythm-and-blues voortgekomen uptempo dansmuziek ska, waaruit later de meer laidback rocksteady en reggae zouden voortkomen. Aan de hand van de verhalen van artiesten, producers en andere betrokkenen van het eerste uur, geïllustreerd met nostalgisch gekleurde, dramatische reconstructies, wordt de wording van een invloedrijke muziekstroming vervlochten met de postkoloniale geschiedenis.
De duizenden Jamaicanen die na de onafhankelijkheid richting Groot-Brittannië vertrokken, namen een muzikaal cadeau mee dat in Engeland dankbaar werd uitgepakt en verder ontwikkeld. Door de in Jamaica geboren Lee Gopthal bijvoorbeeld, die zijn Trojan Records tot een label maakte dat ska, rocksteady en reggae bij een breder publiek introduceerde. Terwijl de eerste generatie Jamaicaanse immigranten vaak in de marge leefde, groeiden artiesten als Jimmy Cliff, Lee ‘Scratch’ Perry, Desmond Dekker en Toots and the Maytals uit tot grote sterren.