Wifi Whisperer
Anno 2016 gaan we vrijwel contactloos door het leven, terwijl de wereld in de vorm van push/pull-informatie via al onze apparaten bij ons binnenkomt dankzij onzichtbare, stille technische wonderen zoals wifi en bluetooth. Hoe zou onze wereld eruitzien als we deze onzichtbare datastromen zouden kunnen zien en vooral horen? Wat zou dat zeggen over de mens die het middelpunt is van zijn aan wifi gelinkte apparaten? Welk nieuws bekijken we, hoe ziet onze reisgeschiedenis eruit, wie zijn onze vrienden en wat staat er op onze bankrekening? Deze installatie verbeeldt de Wifi Whisperer, de stem die alle onzichtbare datastromen registreert. Met een typische robotachtige dictie klinkt de Wifi Whisperer als een even komische als griezelige figuur die, hoe goed je je dataverkeer ook hebt vergrendeld, toch de nodige informatie over je weet op te pikken. Hoe alomtegenwoordig is die alwetende wifigeest eigenlijk? Je denkt voortaan wel twee keer na of je je bankzaken even snel in dat koffietentje op de hoek wilt afhandelen.