Returning to Reims (Fragments)
Maatschappelijk hogerop komen is vrijwel onmogelijk in de rigide klassenmaatschappij die Frankrijk in wezen nog steeds is. Maar de verteller in Returning to Reims (Fragments), zelf een arbeiderskind, lukt het zich te ontworstelen aan zijn lot – als dertienjarige in de fabriek gaan werken, leven in grauwe woonkazernes, gebukt gaan onder analfabetisme en alcoholisme en vroegtijdig sterven. Hij vlucht weg van de plek waar hij opgroeide en keert pas terug na de dood van zijn vader, die hij haat. Pas als zijn moeder vervolgens begint te vertellen over haar leven, beseft hij hoezeer zijn vader gevormd was door zijn omgeving en omstandigheden.
Returning to Reims (Fragments) is gebaseerd op de gelijknamige memoires van Didier Eribon uit 2009, maar is veel meer dan dat individuele levensverhaal. Een opeenvolging van filmfragmenten, nieuwsbeelden en stukjes documentaire illustreert en duidt de ontwikkeling van de gehele arbeidersklasse. Verstokte communisten vormen nu misschien wel de basis van het rechts-radicale Front National, maar dat heeft meer te maken met identiteitsverlies dan met buitenlanderhaat.