Vernon, Florida
‘We hadden een zes-minuten-regel: "Hou je mond en laat mensen zes minuten aan het woord, dan bewijzen ze vanzelf hoe gek ze eigenlijk zijn."‘ Aldus Errol Morris. En gek zijn ze wel in Vernon, Florida, een ingedut Amerikaans stadje, waar Morris al midden jaren zeventig zijn oog op had laten vallen. Hij las toen een krantenbericht dat meldde dat de 883 inwoners van Vernon diverse verzekeringsclaims hadden lopen, nadat ze op mysterieuze wijze last hadden gekregen van gebroken ledematen. Zonder voice-over of gestructureerde vraag-antwoordsessies portretteert Morris onder meer een wormenkweker, een man die obsessief op kalkoenen jaagt, en een dominee die een tien minuten durende preek houdt over de betekenis van het woord ‘therefore‘. Het lijkt toevallig gebabbel, maar de film legt op komische en onverbiddelijke wijze de aard van een Amerikaanse ‘white trash‘-gemeenschap bloot. Errol Morris (1948) studeerde filosofie in Berkeley, Californië. Tijdens zijn werkzaamheden voor het Pacific Film Archive leerde hij de Duitse filmmaker Werner Herzog kennen, met wie hij veel thematische verwantschap voelde.