In de Sovjet-Unie van Stalin gold het jongetje Pavlik als een ware held. De jongen uit de Oerol had niet geaarzeld zijn eigen vader bij de politie aan te geven. Pavlik werd door Stalin als voorbeeld gesteld aan duizenden schoolkinderen. Wie de vijanden van het communisme durfde aan te geven kreeg vaak als beloning de bezittingen van degene die hij verraden had.