Indonesia Calling: Joris Ivens in Australia
Joris Ivens maakte in 1946 in Australië het 22 minuten durende Indonesia Calling en legde daarmee, behalve een vruchtbare bodem voor de Australische filmcultuur, een bom onder zijn verhouding met de Nederlandse staat. Het jaar daarvoor al had hij zijn functie van film commissioner voor Nederlands Oost-Indië neergelegd omdat hij zich niet langer kon verenigen met de Nederlandse koloniale rol. Toen het Nederlandse leger in 1946 vanuit de haven van Sydney naar Indonesië wilde om opnieuw de macht te grijpen, werd het tegengehouden door activisten uit Indonesië, Australië, India en China. Over die blokkade maakte Ivens zijn film. Indonesia Calling: Joris Ivens in Australia schetst via interviews en een groot aantal historische beeld- en geluidsfragmenten de rol die Ivens en zijn film speelden in het ontstaan van de onafhankelijke Australische filmcultuur. Tegelijk geeft de documentaire een beeld van de opkomende relatie tussen Australië en zijn noordelijke buurland Indonesië. Ivens film blijkt daar van grote invloed op te zijn geweest.