Living the Dance
Dans voor het leven is het laatste deel van een danstrilogie waarin filmmaker Marijke Jongbloed de levens van vijf dansers volgt. De film laat zien hoe het Reinbert Martijn, Digna van Boetzelaer, Lydia Harmsen, Belle Bonarius en Ilja Louwen is vergaan. In hun jeugd streefden ze naar een danscarrière. Wie zijn ze geworden, welke wendingen hebben hun levens genomen en wat is er overgebleven van hun dromen en ambities? De twee vorige films worden ingezet als archiefmateriaal. De beelden uit Stap voor stap (1980) tonen de onbevangenheid van kinderen die onvoorwaardelijk hun leven geven aan de dans en dit als vrijheid ervaren. In De volgende stap (1992) zijn ze veranderd in bedachtzame volwassenen, die hun eerste klappen incasseren, maar hoopvol doorzwoegen. In 2010 krijgen ze als oudere dansers de rekening van hun keuzes gepresenteerd en voeden ze een nieuwe generatie op. De vijf hoofdpersonen delen de emoties over de eindigheid van een danscarrière en de wijze waarop zij zich onderscheiden van 'gewone mensen'. Hun passie voor dans is nog altijd voelbaar, want dansers zijn ze voor het leven.