Star Wars Dreams
Een dak boven de Verenigde Staten, dat is waar veel Amerikaanse presidenten van droomden. Na Pearl Harbor drong de noodzaak tot rigoureuze defensiemaatregelen zich op. Amerika kon niet langer een isolationistische politiek bedrijven. Tijdens de Koude Oorlog pleitten ook Nixon en Reagan voor een raketschild boven Amerika. Nu is het George W. Bush die het Star Wars-programma nieuw leven inblaast. Regisseur Leslie Woodhead, die eerder de gelauwerde Srebrenica-documentaire A CRY FROM THE GRAVE maakte, interviewde Robert McNamara, minister van Defensie vanaf 1961, en superhaviken als Richard Perle, voorzitter van de Pentagon Defense Policy Board, en Dr. Edward Teller, de felle anticommunist die model stond voor Dr. Stangelove. Maar het is George W. Bush die de documentaire actueel maakt: zijn uitspraken over ‘de as van het kwaad’ brengen de Reagan-jaren van conservatieve politiek, militaire macht en fundamentalistisch christendom in herinnering, aldus Woodhead.