Stefan Lorant: Man in Pictures
De Hongaarse Stefan Lorant wordt gezien als de bedenker van de ‘picturele biografie’. In de jaren twintig maakte hij furore als regisseur in de Duitse filmindustrie, maar verruilde deze baan voor die van journalist. Zijn opvattingen over de opmaak en indeling van geïllustreerde tijdschriften was baanbrekend. Hij groeide uit tot de godfather van de fotojournalistiek en voelde haarfijn aan wat het grote publiek aansprak, eerst in Duitsland en later in het Verenigd Koninkrijk waar hij het tijdschrift Picture Post oprichtte. Succesvol als hij was, wist Lorent door te dringen tot in de hoogste politieke kringen. Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, verhuisde hij naar de Verenigde Staten omdat hij door zijn Hongaarse nationaliteit als staatsgevaarlijk te boek bleek te staan. STEFAN LORANT: MAN IN PICTURES toont een energieke man die geenszins versleten is. Wanneer hem iets niet bevalt, dirigeert Lorant regisseur Cohen vriendelijk doch dwingend in wat hij wel en niet moet filmen.