Hot Type: 150 Years of The Nation
Een levendige kijk achter de schermen van Amerika’s langstlopende, progressief-liberale weekblad door tweevoudig Oscarwinnares Barbara Kopple. De invloedrijke geschiedenis van het blad onderstreept het belang van onafhankelijke, diepgravende, kritische journalistiek. Na een introductie die de koppen uit 150 jaar Amerikaanse politieke geschiedenis naast de evolutie van de publicatiemiddelen gedurende die periode plaatst, leren we redactie, staf, stagairs en medewerkers kennen, ter redactie en in het veld. Niet gespeend van redactiehumor laat de film zien hoe verleden, heden en toekomst in elkaars verlengde liggen. Een verslaggever die met boeren praat over de schadelijke effecten van klimaatverandering op hun grond wordt gevolgd door een artikel en archiefbeelden over de “Dust Bowl” uit 1935. De herverkiezing van de impopulaire Republikeinse gouverneur Scott Walker in Wisconsin wordt gekoppeld aan de herverkiezing van de fanatieke communistenjager, senator McCarthy in 1952; de daklozen na de aardbeving in Haïti aan een artikel getiteld “Can Haiti Be Helped?” uit 1963; een verslag over in North-Carolina aan een door Martin Luther King geschreven opiniestuk uit 1965. blijkt een hechte, geëngageerde journalistieke familie achter een blad dat het maatschappelijk debat centraal stelt, wars van sensatie, mainstream-opvattingen of machthebbers.