The Works and Days (of Tayoko Shiojiri in the Shiotani Basin)
Junji en Tayoko zijn al op leeftijd, maar de twee werken trouw en gedisciplineerd in hun tuin en huis in de dunbevolkte heuvels nabij de stad Kyoto. Deze vrijwel integrale registratie van het Japanse plattelandsbestaan schetst hun beslommeringen in duizenden korte scènes en opnamen. De reuzenradijzen moeten geoogst, het onkruid gewied, de struiken gesnoeid. Andere zaken die hun dagen vullen zijn het onderhouden van de begraafplaats, een soap of sportwedstrijd op de televisie kijken, eten en kletsen met vrienden. En ook, helaas steeds vaker, ziekenhuisbezoekjes.
Bij verstilde beelden van interieurs of de omgeving leest Tayoko verslagjes van de dag voor: overpeinzingen over het weer, de toestand van de tuin, de tanende gezondheid van Junji. De camera staat beleefd op afstand. Sommige opnamen lijken geheel zwart, totdat een glimp van een lamp valt te ontwaren, de contouren van een berg, een slapeloze nacht.
Geluiden van krekels en kikkers vormen de soundtrack van deze serene, haast meditatieve marathonfilm. Zo verstrijken vijf seizoenen, waarna het leven in al zijn alledaagsheid toch onherroepelijk is veranderd.