Scientists under Attack - Science in the Magnetic Field of Money
De aardappels, tomaten, maïs en andere plantaardige producten die we in de supermarkt kopen, zijn steeds vaker genetisch gemodificeerd. Autoriteiten voor voedselkeuring en biologen die voor grote voedselbedrijven experimenteren met het manipuleren van DNA-structuren stellen dat deze producten voldoende doorgetest zijn en dus geen gevaar vormen voor de volksgezondheid. Dat is een leugen, menen de wetenschappers die in Scientists under Attack -- Science in the Magnetic Field of Money aan het woord komen. De commerciële belangen van beursgenoteerde grootverdieners leiden ertoe dat onderzoeksresultaten gecensureerd worden en cruciale vragen onbeantwoord blijven. Microbioloog Àrpàd Pusztai vond zesendertig significante verschillen tussen ratten die een genetisch gemodificeerde en ratten die een 'gewone' aardappel hadden gegeten. Bij de eerste groep ontwikkelden organen zoals de lever zich minder goed. Maar toen Pusztai dit in een televisie-interview naar buiten bracht, kon hij zijn ontslagbrief in ontvangst nemen. Tegen zijn collega Ignacio Chapela werd na de publicatie van negatieve onderzoeksdata in Nature op internet een viral marketing campagne ontketend om deze te ontkrachten, waarna de redactie in een editorial schreef het artikel beter niet te kunnen hebben publiceren. Zo brengt een vooraanstaand wetenschappelijk tijdschrift zijn eigen onafhankelijkheid in gevaar, wat ook geldt voor universiteiten die grote sommen geld van het bedrijfsleven aannemen voor het doen van voedselonderzoek. Zijn wetenschappers nog wel te vertrouwen?