Hoop Dreams
Basketbal in Amerika, iets mooiers bestaat niet. De veertienjarigen William Gates en Arthur Agee dromen maar van één ding: profbasketballer worden in de NBA, waar sporters goden zijn, waar eeuwige roem kan worden verkregen en waar het geld rijkelijk vloeit. De twee jongens maken een bovengemiddelde kans om tot die happy few te gaan behoren dankzij hun opleiding aan het prestigieuze St. John's College, waar beiden eruit springen als toptalenten. Van 1987 tot 1991 werden ze gevolgd door de filmmakers. Nog eens drie jaar duurde het voordat de overvloed aan materiaal tot film was omgesmeed. De mythe die rond het basketbal hangt, wordt al snel ingehaald door de realiteit: geld hebben de jongens niet, hun vaders zijn werkloos en een knieblessure zou het talent van William wel eens in de knop kunnen breken. Het met prijzen overladen Hoop Dreams laat zien hoe belangrijk basketbal in Amerika is, maar ook hoezeer sport en onderwijs er met elkaar zijn verbonden. Hoe sport de enige optie vormt om een kansarme omgeving te ontgroeien en hoe die hele omgeving daardoor wordt beïnvloed. Hoe mensen kunnen volharden in een droom: "Niemand gaat mijn droom van me afpakken", zei Arthur Agee toen hij veertien was.