Railplan 68
De film RAILPLAN 68 is een hommage aan de arbeid en de arbeider. In deze mooie en soms ook spannende documentaire volgt regisseur Van Gasteren hoe werklui met hun pakje brood van huis gaan om vervolgens de gehele nacht met ijzer te sjouwen voor het hoofdstedelijk vervoersbedrijf. Gloeiende stukken rails maken duidelijk onder welke gevaarlijke omstandigheden de mannen moeten werken. En altijd in haast, want bij de zevende slag van de ochtendklok ligt een onherroepelijk deadline. Dan begint de eerste tram aan haar eerste rit. Passagiers stappen in, onwetend over wat er die nacht heeft moeten gebeuren om deze tram te laten vertrekken. Bij de uitbreng van dit in 1954 gemaakte filmpje werd de schoonheid niet direct opgepikt. Later verspreidde de Sovjet-Unie duizend kopieën in haar lidstaten.