Roy Seerden kiest: 9x films over de nacht

    Vrijheid, kwetsbaarheid en eenzaamheid: filmmaker Roy Seerden kiest voor IDFA 9 films over gevoelens die de nacht oproept, of: waarvoor alleen ’s nachts plaats lijkt te zijn. Je kunt ze hier bekijken, in IDFA's online collectie.

    Roy Seerden studeerde in 2018 af aan de Nederlandse Filmacademie met At Midnight Plays a Dance-Tune (te zien op 17 april tijdens Cinema DS x IDFA in de School, met Q&A).

    Roy Seerden

    Vrijheid, hallucinante ervaringen en vervagende grenzen

    ‘Het is de route die telt en niet de eindbestemming, bewijst de eerste film die ik koos, Untitled van Michael Glawogger (2017, 108 min.). Zoals je op een feestje van ruimte naar ruimte loopt, gaat Glawogger van land naar land. Hij kachelt zonder specifiek doel achter onbekenden aan. Prachtig verbeeldde indrukken van mensen en hun culturen vormen met de voice-over een unieke ervaring. maar deze zoektocht naar ultieme vrijheid bleek niet geheel zonder risico’s. De regisseur overleed tijdens de reis plotseling aan de gevolgen van malaria.’

    Brilliant Noise (Semiconductor, 2006, 6 min.) is gemaakt met ultra close-up beelden van de zon. Het beeld en het dwingende geluid dat ermee samenvalt, slurpen je als het ware op en brachten mij in een trance die mij deed denken aan een hallucinante drugervaring.’

    ‘In Chemsex (William Fairman & Max Gogerty, 80 min.), die ik op IDFA zag in 2015, zie je dat drugsgebruik niet altijd goed uitpakt. Tina, G en mefedron gebruiken tijdens seks is een uit de hand gelopen trend in de Londense gayscene, waarin deze film een intiem inkijkje geeft. Ik zie dat het overwaait naar Amsterdam en dat maakt de film superactueel en ook relevant voor mensen buiten deze scene.’

    ‘Voor wie niet zo van daglicht houdt’

    Im Keller (2014, 81 min.) draag ik op aan de man die we tegenkwamen tijdens het maken van proefopnames voor ‘At Midnight’. Midden in de nacht was deze schuwe, luidkeels boerende man op straat in de weer met een enorm modelvliegtuig. Trots hief hij hem in de lucht en lanceerde het met een vloeiende beweging, het vliegtuig sloeg direct te pletter en binnen een oogwenk was de man verdwenen. Voor hem (én zijn vliegtuig) deze film van Ulrich Seidl, die ons een kijkje geeft in de kelders van mensen met hobby’s die niet zo van daglicht houden.’

    ‘In The Birds Are Silent In the Forest (Tim de Keersmaecker, 2007, 18 min.) zie je een jager met een ‘andersom leven’. ’s Nachts werkt hij in een magazijn en na een kort dagje slaap verschanst hij zich met zijn jachtgeweer in het serene, donkere en eenzame bos. Met schemering als enige daglicht is deze film voor hen die elkaar hierin ontmoeten: nachtbrakers en vroege vogels.’

    Vrijheid

    Three Poems by Spoon Jackson (Michel Wenzer, 2003, 14 min.) is een must see waarmee ik de set wil afsluiten. Jackson, een dichter wiens kleine wereld groter is dan velen zich voor kunnen stellen, ging op zijn 19e levenslang de gevangenis in. Ironisch genoeg ontdekte hij hier dat de wereld groter is dan hijzelf. Jackson uit zich in gedichten, die via krakerige telefoongesprekken hun weg naar de buitenwereld vinden en daarmee vindt hij die buitenwereld, die vrijheid, in zichzelf.’

    Roy voegde daarnaast ook A Strange Love Affair with Ego, The Ghost of Piramida en Motodrom toe aan zijn selectie. Allemaal documentaires waarin hevige emoties en ervaringen - zelfliefde, melancholie en een adrenalinerush – centraal staan.

    Bekijk hier de documentaires

    Wil je Roy’s afstudeerfilm At Midnight Plays a Dance-Tune op het grote doek zien? Kom op 17 april naar Cinema DS x IDFA! Deze voorstelling is onderdeel van drie bijzondere filmavonden in De School. Tickets boek je via De School's website.

    Cinema De School x IDFA: drie filmavonden in april

    • Algemeen
    • 19 maart 2019
    • De redactie