Eerste films IDFA 2019 bekend

    In oktober onthullen we elke week een deel van de geselecteerde films voor IDFA 2019. Deze week: drie focusprogramma’s, eregast Patricio Guzmán, en een eerbetoon aan D.A. Pennebaker.

    Eindelijk is het zover: de selectie van IDFA 2019 is rond, en langzaamaan kunnen we het programma gaan verklappen. De eerste onderdelen die we kunnen aankondigen zijn de focosprogramma’s It Still Hurts, Re-releasing History en The Villain; het Retrospectief en de Top 10-selectie van eregast Patricio Guzmán; en een speciaal eerbetoon aan de onlangs overleden D.A. Pennebaker en zijn partner Chris Hegedus.

    Focus: It Still Hurts

    In 2020 is het 75 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog eindigde, een feit dat in heel Nederland door verschillende instanties gevierd gaat worden. De oorlog bracht echter een heel eigen wereld voort, met alle conflicten van dien: denk hierbij bijvoorbeeld aan de Koude Oorlog, het Israël-Palestinaconflict en de Balkanoorlog. Met het focusprogramma It Still Hurts staat IDFA stil bij de manieren waarop de oorlog tot op de dag van vandaag nog doorwerkt, zowel in de politiek als in onze persoonlijke levens. Binnen de selectie – die met 13 titels het grootste focusprogramma van IDFA 2019 vormt – vind je onder andere case studies over de Koude Oorlog en postkolonialisme, poëtische meditaties over daders en slachtoffers en meer.

    Om een paar Nederlandse premières te noemen: Heimat Is a Space in Time van Thomas Heise stelt de vraag wat er met het verstrijken van de tijd overblijft van verloren levens; The Euphoria of Being van Réka Szabó onderzoekt wat creativiteit betekent als je een overlevende bent; en Wrong Elements (2016) van schrijver-filmmaker Jonathan Littel brengt in beeld hoe het is om als volwassene een gestolen jeugd te herleven. De wereldpremières in deze programmasectie zijn onder andere Of Land and Bread door Ehab Tarabieh, dat zich afspeelt in bezet Palestijns gebied en de vraag stelt hoe slachtoffers daders worden aan de hand van materiaal uit het archief van B’Tselem.

    Bekijk de films in deze selectie

    Hoofdgast Patricio Guzmán: Retrospectief & Top 10

    Eerder dit jaar werd bekend dat Patricio Guzmán op 2019 de rol van Eregast zal gaan vervullen, wat betekent dat er een retrospectief van zijn werk te zien zal zijn en dat de Chileense meester zelf een Top 10 met zijn favoriete titels programmeert. Guzmán, die al ruim 50 jaar actief is, geniet in Nederland nog relatief weinig bekendheid, maar geldt wereldwijd terecht als één van de belangrijkste stemmen uit de Zuid-Amerikaanse Cinema. Het is de eerste keer dat deze levende legende naar IDFA komt.

    Binnen het retrospectief kun je onder andere naar de The Battle of Chile-trilogie (1975-1979), waarmee Guzmán filmgeschiedenis schreef door zich met zijn camera midden in het geweld van de Pinochet-coup te begeven, en naar zijn laatste trilogie, waarvan het prijswinnende The Cordillera of Dreams (2019) het slot vormt. Guzmán heeft voor zijn persoonlijke Top 10 daarnaast tien titels gekozen die hem als filmmaker hebben gevormd. Binnen dit programma zie je bijvoorbeeld La Jetée van Guzmáns goede vriend Chris Marker, The Sugar Curtain (2006) van dochter Camila Guzmán Urzúa, maar ook Mother Dao, the Turtlelike (1995) van Nederlander Vincent Monnikendam.

    Bekijk het Retrospectief
    Bekijk de Top 10

    Focus: Re-releasing History

    De elf films in dit focusprogramma hebben allemaal één ding gemeen: ze bestaan volledig uit bestaand materiaal. Dit kan archiefmateriaal zijn, maar ook home movies en found footage. Naast een aantal premières - zoals Marshawn Lynch: A History van schrijver David Shields en Sergei Loznitsa’s State Funeral – vind je binnen Re-releasing history een aantal meesterwerken van auteurs als Andrei Ujica, Peter Forgacs, Maciej Drygas, en Alina Marazzi. Dit programma staat in een lange traditie van themaprogramma’s die de nadruk leggen op de kunst van het documentairevak en kijkt daarbij naar de emotionele en politieke keuzes die erbij komen kijken als je als filmmaker tracht de geschiedenis opnieuw probeert te interpreteren.

    Re-releasing History wordt mogelijk gemaakt door Beeld en Geluid.

    Bekijk de films in deze selectie

    Focus: The Villain

    Met onze collectieve fascinatie voor criminaliteit en het kwaad als inspiratiebron presenteren we het focusprogramma The Villain. De tien films bevatten allemaal een intieme en soms angstaanjagende confrontatie tussen filmmaker en hoofdpersonage. Bij The Villain staat steeds de subjectieve blik op het hoofdpersonage van de filmmaker centraal, waarbij de grens tussen identificatie en walging komt te vervagen. Onder de titels bevinden zich o.a. de première van Alison Klaymans The Brink en de klassiekers El Sicario Room 164 (Gianfranco Rosi, 2010), The Look of Silence (Joshua Oppenheimer, 2014), General Idi Amin: A Self Portrait (Barbet Schroeder, 1974), en A Moment of Innocence (Mohsen Makhmalbaf, 1996).

    Bekijk de films in deze selectie

    A Tribute to Pennebaker and Hegedus

    De titel zegt het al: dit is een eerbetoon aan de in augustus overleden D.A. Pennebaker en diens partner Chris Hegedus. De films die zij voortbrachten hebben het documentairevak zoals wij het kennen gevormd. Vier films uit hun rijke oeuvre zullen in dit mini-retrospectief te zien zijn. Daybreak Express (1953), Pennebakers eerste film, kun je beschouwen als een voorloper van muziekvideo's; schitterende beelden van het stadsritme van New York worden begeleid door muziek van Duke Ellington. Dont Look Back (1967) geldt als één van de vroegste en belangrijkste muziekdocumentaires. Town Bloody Hall (1979) is daarentegen een grotendeels vergeten pareltje, en is een mooi voorbeeld van de samenwerking tussen Pennebaker en Hegedus en kan daarnaast gezien worden als feministisch meesterwerk. The War Room (1993), over de Clinton-campagne, biedt een uniek kijkje achter de schermen van de Amerikaanse politiek. Chris Hegedus zal persoonlijk aanwezig zijn op IDFA 2019.

    Bekijk de films in deze selectie

    IDFA’s publieksprogramma wordt mogelijk gemaakt door Fonds 21, Creative Europe Media, VSBfonds en Stichting Democratie & Media.

    Meer selecties IDFA 2019 aangekondigd

    • Festival
    • 8 oktober 2019
    • De redactie