IDFA DocLab Domesticating Reality: nieuwe onderkomens voor immersieve kunst

    Nu IDFA 2019 snel dichterbij komt, presenteert het festival met genoegen het complete nieuwe media-programma, IDFA DocLab. Daarnaast verhuist DocLab dit jaar naar een nieuwe hoofdlocatie Tolhuistuin en verspreidt het zich naar verschillende andere locaties in Amsterdam, waaronder het Centraal Station, het ARTIS-Planetarium, Eye Filmmuseum en een echte woonkamer op een geheim adres. Het programma, dat aan zijn 13e editie toe is, wil door het verkennen van nieuwe fysieke locaties immersieve documentairekunst toegankelijk maken voor een nieuw publiek, terwijl het nog steeds de interdisciplinaire en ‘platform-agnostische’ aard van opkomende media omarmt. DocLab begint op 22 november en loopt tot 1 december, als onderdeel van IDFA.

    DocLab theme: Domesticating Reality

    Het thema van dit jaar is Domesticating Reality, dat de vele manieren onderzoekt waarop wij technologie vormgeven en technologie óns vormt. Binnen dit thema nodigt DocLab bezoekers uit om de aard van de fysieke ruimte in het digitale tijdperk te verkennen. Bezoekers kunnen actief experimenteren met opkomende media en deelnemen aan verschillende nieuwe tactieken van ‘story-telling’ en 'story-finding' – tussen makers die proberen een bepaald verhaal te communiceren en gebruikers die vrij zijn om hun eigen, vaak heel andere, verhalen te verkennen en te vinden.

    DocLab Exhibition verhuist naar Tolhuistuin

    Tolhuistuin, thuisbasis van de centrale DocLab-expositie, biedt 30 immersieve projecten, van digital storytelling tot virtual reality (XR) en artificial intelligence. Met zaalvullende interactieve installaties, zoals de wereldpremière van Rozsypne – het nieuwe werk van Nienke Huitenga-Broeren en Lisa Weeda over de MH17-vliegramp – en de internationale première van A Symphony of Noise VR van Michaela Pnaceková en Jamie Balliu. Duncan Speakman's locatiegevoelige audiowandeling Only Expansion neemt bezoekers mee door de stad, terwijl de wereldpremière van VR-installatie Nerd_Funk van Ali Eslami en Mamali Shafahi, ondersteund door de Film Fund DocLab Interactive Grant, een post-fysieke werkelijkheid construeert aan de hand van visuele archieven van het digitale heden.

    Andere door de Interactive Grant ondersteunde projecten die in première gaan, zijn onder meer: de multimediale installatie The Space Between Us, die de fotografie van Benedicte Kurzen en Sanne De Wilde combineert met de surveillance-kunst van Tong Wu en Barak Chamo; Look Inside van Nadja van der Weide, een ‘documentaire-verkenningskamer’ die de bezoeker laat rondlopen in het echte huis van een vreemde; en Reflector van Piotr Winiewicz, Dawid Gorny en RNDR, dat de volgende stap zet in de integratie van AI in de filmindustrie met een autonome AI-engine die een film in realtime monteert.

    Andere opmerkelijke AI-experimenten in de DocLab Exhibition zijn de wereldpremières van de immersieve theaterpilot Artificial: Room One en Recoding Art van Bruno Moreschi en Gabriel Pereira.

    VR: van individuele tot collectieve ervaring

    Diverse werken brengen immersieve media verder dan de headset en naar nieuwe vertoningslocaties. In het ARTIS-Planetarium presenteert DocLab een reeks collectieve dome-ervaringen van kunstenaars als Adrian Lahoud, Metahaven, Agnieszka Polska, Molcule en Francesca Panetta.

    In Eye Filmmuseum is de wereldpremière van Ayahuasca – The Shamanic Exhibition dat een VR-werk van de veelgeprezen regisseur Jan Kounen in een nieuw jasje steekt met een speciale tentoonstelling, ontwikkeld door Diversion cinema en gepresenteerd in samenwerking met Eye.

    VR vindt ook een nieuwe vertoningscontext in de DocLab VR Cinema, dit jaar gehuisvest in Lil’ Amsterdam in het Centraal Station van Amsterdam. Geselecteerd zijn onder meer de wereldpremière van Lagos at Large van Jumoke Sanwo, de Nederlandse première van Last Whispers van Lena Herzog en de Nederlandse première van The Waiting Room VR, een poëtische verkenning van de ervaring met borstkanker van regisseur Victoria Mapplebeck.

    Pop-uptentoonstelling op het Centraal Station van Amsterdam

    Onder het spoor van het Centraal Station presenteren Lil 'Amsterdam en DocLab een pop-uptentoonstelling met onder meer Far Away From Far Away – een interactieve installatie van Bruce Alcock, Jeremy Mendes en de National Film Board of Canada – en Through the Wardrobe van Rob Eagle, een augmented reality-installatie over gender-rolpatronen.

    DocLab en MIT gaan tweede jaar in van R&D Program

    Het IDFA DocLab R&D Program, dat begint aan zijn tweede jaar, gebruikt het festival als een laboratorium voor het onderzoeken en ontwikkelen van artistieke experimenten in samenwerking met DocLab en verschillende industry-partners. Hoofdpartner MIT Open Documentary Lab gaat de onderzoeksresultaten van het eerste jaar onthullen, evenals een nieuwe onderzoeksvraag voor het komende jaar. Dit jaar zal het uitgangspunt de spanning zijn tussen strategieën op basis van ‘story-telling’ en op basis van ‘story-finding’.

    IDFA DocLab wordt mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, CLICKNL, Nederlands Filmfonds, Mondriaan Fonds, ARTE, HTC VIVE Vlaams Audiovisueel Fonds, Tolhuistuin en MIAP Foundation.

    Research Collaborations: MIT Open Documentary Lab, Beeld en Geluid, POPKRAFT, CreativeXR, Diversion cinema, The Immersive Storytelling Studio (National Theatre) en Het Nieuwe Instituut.

    DocLab Programma

    • Hieronder vind je een overzicht van onder meer de geselecteerde projecten, verschillende evenementen en tentoonstellingen die plaatsvonden tijdens IDFA DocLab 2019.

    Bezoek IDFA DocLab: Locaties, Tickets & Reserveren

    • Op deze pagina vind je alle praktische informatie voor bezoekers van IDFA DocLab 2019. Bekijk het volledige programma hier.