De Programmer Pick van Caspar Sonnen: 24h Sunset/Sunrise v2​

    • Festival
    • 21 november 2020
    • Door Maricke Nieuwdorp & Caspar Sonnen

    Tijdens het festival presenteren de IDFA-programmeurs hun favoriete verborgen schatten uit het programma. Vandaag: Caspar Sonnen, Hoofd Nieuwe Media en programmeur bij IDFA DocLab. Hij tipt 24h Sunset/Sunrise v2 van Dries Depoorter en Shishani Vranckx.

    Toen eerder dit jaar duidelijk werd dat we serieus rekening moesten gaan houden met een online editie van het festival, was onze eerste reactie eerder melancholisch dan blij. We zijn IDFA DocLab in 2007 juist gestart om digitale kunst tien dagen lang van het internet naar de fysieke en collectieve context van een festival te verplaatsen. Middenin die rare periode, waarin we als team in lockdown zaten, stroomden de inzendingen binnen.

    De ene maker toverde zijn fysieke installatie inventief om in een briljante Zoom-ervaring, de ander hield – “juist nu!” – dapper vast aan een intens zintuiglijke ervaring op locatie. Ze hadden allemaal gelijk, want niemand wist hoe tijd en ruimte er in november echt uit zou zien. Terwijl we ons als team in Zoom-calls afvroegen welke vorm DocLab zou moeten, mogen en kunnen krijgen, verloor ons collectieve begrip van tijd en ruimte steeds meer haar klassieke betekenis. Op dat moment klopte mediakunstenaar Dries Depoorter aan met een bedrieglijk simpel idee: een live stream van plekken waar de zon op- of ondergaat.

    Sommige makers beginnen met een verhaal en zoeken er daar de vorm bij, maar bij Dries werkt het vaak andersom: hij begint eerder met data van je telefoonbatterij (zoals in zijn viraal gegane app Die With Me), of met live webcambeelden. Zoals Alan Berliner meester is in het vinden en gebruik van archiefmateriaal, zo is de Vlaamse Depoorter een ster in het opduikelen van obscure online videostreams. Denk aan camera’s die verkeerssituaties monitoren, camera’s die in kantoren hangen en camera’s die aan kusten weersomstandigheden filmen.

    In een wereld waarin onze perceptie van tijd ter discussie staat, voelde 24h Sunset/Sunrise v2 als een schot in de roos. Het krieken van de dag is zo’n krachtig, universeel beeld; filmisch, cliché, onmetelijk mooi en ultiem alledaags tegelijk. Met steun van het Filmfonds hebben we Dries vervolgens kunnen koppelen aan de Namibisch-Nederlandse singer-songwriter Shishani Vranckx. Zij ontwikkelde een sacrale geluidscompositie die een totale nieuwe dimensie toevoegde aan de korrelige internetbeelden van Dries.

    En zo zaten we ineens ontroerd naar een zonsopgang in Australië staren, In een jaar waarin we zelf niet meer reizen en we soms vastzitten in onze huiskamers, is zon is niet langer een gelikt Hollywoodcliché of een achteloze markering tussen twee etmalen. Het is een internetkunstwerk geworden. Een haardvuur waar je naar kan blijven kijken terwijl het zich eindeloos over de wereld verplaatst.

    24h Sunset/Sunrise v2 is het hele festival rechtstreeks te zien via do {not} touch.

    24h Sunset/Sunrise v2

    • 2020

      Twee schermen tonen live een zonsopgang én zonsondergang die op dat ene moment ergens ter wereld gaande zijn, gevat in beelden van onbeveiligde bewakingscamera’s. Een live soundscape onderstreept deze toevallig onderschepte schoonheid.

      Meer info

      Gerelateerd

      do {not} touch: Expo

      • 4 november 2020

      Deze website maakt gebruik van cookies.

      Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

      Lees
       hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies