De film The New Gospel die vorig jaar tijdens IDFA in premiere ging, is tegelijkertijd fictie, documentaire en Bijbelse navertelling. In 2017 werd Rau gevraagd de kruisiging van Jezus opnieuw te verfilmen in het Zuid-Italiaanse Matera, de plek waar zowel de beroemde regisseur Pier Paolo Pasolini als Mel Gibson de laatste dagen van Christus verfilmden. Rau realiseerde zich dat hij het project niet kon doen. Een fictieve versie zou botsen met de bittere realiteit van het leven van vluchtelingen die vanuit Afrika in Italië waren beland. Hij trof in Matera ook een nieuwe verlosser aan, activist Yvan Sagnet die zich inzet om de positie van uitgebuite seizoenswerkers te verbeteren.
Met The New Gospel maakte Rau een nieuwe verfilming van de kruisiging, met activist Sagnet in de hoofdrol. Wat volgt is een fascinerend spel met fictie en werkelijkheid.
Bekijk de film op Picl (Nederland) of hier voor andere landen (vanaf €8,00).
Met zijn voorstellingen wil Rau niet alleen de werkelijkheid op toneel reconstrueren; het maakproces grijpt ook in op die werkelijkheid. Aan elke productie gaat uitputtende research vooraf. Voor de rollen worden amateurs uit de betrokken gemeenschap gecast: mensen die het is overkomen, of die het had kúnnen overkomen. De research, het castingproces en de biografieën van de spelers worden vaak ook weer onderdeel van de uiteindelijke voorstelling. IDFA heeft onlangs ter gelegenheid van Milo Rau's livestream van La Reprise van 7 maart in het Internationaal Theater Amsterdam (ITA), IDFA drie documentaire films geselecteerd met het idee van re-enactment als invalshoek.