Wegwijs door IDFA's nieuwe filmselectieproces

    • Festival
    • 15 juli 2021
    • Door Nico van den Berg

    De zomerperiode is voor het programmeursteam van IDFA geen tijd om even rustig achterover te leunen. In de week voor de inzenddeadline van 15 juli worden er door makers nog honderden films aangemeld. En dan moeten alle ingestuurde films ook nog worden bekeken en beoordeeld. Joost Daamen, senior programmeur bij IDFA, legt uit hoe hij met zijn team de ruim 3.000 documentaires beoordeelt en tot de uiteindelijke festivalselectie komt.

    Competitiestructuur

    Eén van de grootste veranderingen dit jaar komt niet van filmmakers, maar van het festival zelf. Vanaf de 2021 editie wordt er met een nieuwe competitiestructuur gestart, waarbij de verschillende programma-onderdelen zich van elkaar onderscheiden door hun artistieke benadering. Dit heeft geleid tot de International Competition en de Envision Competition. Waar eerstgenoemde vooral draait om uitgebalanceerde films die een breed publiek kunnen aanspreken, gaat het bij laatstgenoemde om films met een meer gedurfde vorm, waar makers een onderzoekende houding hebben naar de non-fictie filmkunst.

    Nieuwe selectiemethode

    Deze nieuwe competitiestructuur heeft ook gevolgen voor de manier waarop films worden geselecteerd, zo zegt Joost Daamen. “De afgelopen jaren verdeelden we de verschillende competities onder de programmeurs. Dit jaar hebben we als team voor het eerst echt gezamenlijk het totale premièreprogramma samengesteld (International, Envision, Luminous en Frontlight). Dat betekende echt een andere manier van werken, waarbij de artistiek directeur samen met alle programmeurs met elkaar discussiëren over welke film voor welke sectie geselecteerd moet worden.”

    Ogen en oren

    IDFA krijgt elk jaar duizenden documentaires opgestuurd van makers die graag in november op het podium van Tuschinski hun film willen presenteren. Maar daarnaast scout IDFA ook zelf naar bijzondere films. Zo volgen programmeurs nauwgezet wat er op andere (documentaire)festivals wordt vertoond en wat daarvan de moeite waard is om naar Amsterdam te halen. Omdat het aantal ogen en oren te beperkt is om alles wat er wereldwijd wordt gemaakt te volgen, heeft IDFA ook een aantal associate programmers die in bepaalde regio’s actief zijn. “Het zijn onze ‘boots on the ground” aldus Joost Daamen. “Ze wonen en werken daar en hebben er een goed netwerk. Daarbij vertegenwoordigen ze ook IDFA op verschillende festivals en evenementen in hun regio.

    Naast de nieuwe programmastructuur streeft IDFA ook naar een compactere selectie. Joost Daamen: “Dit betekent dat we nu rond de 225 documentaires en 50 DocLab producties uitkomen. Voorheen waren dat er enkele tientallen meer.”

    Fysieke locaties

    De programmastructuur voor IDFA 2021 is al begin dit jaar vastgelegd, zoals de Top 10, het retrospectief en de Focusprogramma’s. Op dit moment gaat het vooral om het invullen van de diverse programma’s. Dat gebeurde het afgelopen jaar vooral vanuit huis, maar met het filmfestival van Cannes dat nu weer fysiek in de Franse badplaats werd gehouden, wordt er langzaam weer meer in bioscopen en screeningruimtes bekeken. En ook IDFA maakt zich klaar voor een festival waar het publiek weer in de vele bioscooplocaties films kan kijken of zich kan onderdompelen in de immersieve installaties van DocLab – dat dit jaar ook het 15-jarig jubileum viert.

    Joost Daamen kan niet wachten om de selectie en de speciale gasten naar buiten te brengen. “Na zo’n intens jaar voelt het extra bijzonder om met een nieuwe opzet een mooi festival op locatie te presenteren.”

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies