IDFA presenteert twee focusprogramma's en het thema van DocLabs 15e editie

    • Festival
    • 28 september 2021
    • Door de redactie

    IDFA maakt vandaag opnieuw een aantal belangrijke programma-onderdelen van de 2021 editie bekend. Zo onthullen we details over het 15-jarige jubileum van DocLab en de films van de focusprogramma’s The Future Tense en unConscious Bias. De 34ste editie van IDFA vindt plaats van 17 tot en met 28 november 2021.

    DocLab: Liminal Reality

    IDFA’s nieuwemediaprogramma DocLab bestaat 15 jaar. We markeren dit moment met een speciaal themaprogramma onder de naam Liminal Reality. Niet om terug te kijken, maar om de essentie te vieren waar DocLab sinds de oprichting voor staat: het onderzoeken van ongedefinieerde kunst en technologie, en het verkennen van het onbegrensde schemergebied tussen onze fysieke, digitale en virtuele werkelijkheid. Sinds de pandemie staat de wereld nadrukkelijk op de drempel van een nieuwe fase. Met Liminal Reality onderzoekt DocLab dit onbestemde moment vanuit verschillende subthema’s: van onze kwetsbare relatie met de fysieke wereld tot de maakbaarheid van het menselijk lichaam; van de collectieve virtuele gedeelde ruimte en virtueel escapisme tot onze zoektocht naar fysieke intimiteit. Daarbij reflecteert DocLab ook op nieuwe media als kunstvorm. Want hoewel nieuwe media nog altijd ongrijpbaar en volop in beweging zijn, zijn ze al lang niet nieuw meer. Ook interactieve en immersieve kunst beweegt zich steeds serieuzer door alle mogelijke disciplines heen: van documentaire cinema tot musea, en van games tot theater en poëzie.

    Met Liminal Reality onderzoekt DocLab de wederzijdse beïnvloeding tussen traditionele en nieuwe media en tussen de fysieke en virtuele werkelijkheid. Het programma vindt fysiek plaats met een tentoonstelling, een VR Gallery, live performances en events in onder meer Tolhuistuin, Eye, Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond, en ARTIS-Planetarium. Daarnaast is er een online tentoonstelling met digitale kunstwerken en zijn er sociale experimenten. De jaarlijkse DocLab Interactive Conference wordt dit jaar verspreid over vijf avondvullende live events op verschillende locaties in Amsterdam.

    Focus Program: The Future Tense

    Het focusprogramma The Future Tense reflecteert op wat de toekomst is of kan zijn, terwijl het tegelijkertijd altijd buiten ons bereik ligt. IDFA wil daarbij geen richting aangeven of de toekomst voorspellen, maar documentaires laten zien die nieuwe perspectieven geven en blootleggen hoe de toekomst zichtbaar is in het heden. The Future Tense is een mix van oudere en recente films die met beelden van nu een blik ver over de horizon willen geven. In State of Dogs (1998) van Peter Brosens en Dorjkhandyn Turmunkh zien we straathonden waarbij reïncarnatie een belangrijk thema is. In Harun Farocki’s How to Live in the Federal Republic of Germany (1990) zien we scènes waarin mensen via acteren en rollenspellen worden voorbereid op een toekomstig leven in de socialistische heilstaat. En in I’m So Sorry van Zhao Liang, die eerder dit jaar voor Cannes geselecteerd was, wordt een beeld geschetst van wat radioactief afval voor toekomstige generaties kan betekenen.

    Andere films die in het focusprogramma worden vertoond, zijn Kidlat Tahimiks Perfumed Nightmare (1970), de klassieker die speelt met het ideaalbeeld van het Westen als plek voor vooruitgang, en Yael Bartana’s nieuwe film Two Minutes to Midnight die op indringende wijze de gevolgen van een nucleaire dreiging verkent. En in Homo Sapiens (2016) van Nikolaus Geyrhalter wordt met beelden van ruïnes en verlaten gebouwen een toekomst getoond waarin de mensheid geen rol van betekenis meer heeft.

    Onderdeel van het focusprogramma The Future Tense zijn ook diverse Filmmaker Talks. De details hiervan worden op een later moment bekendgemaakt.

    Focus Program: (un)Conscious Bias

    Het focusprogramma unConscious Bias verkent met een selectie van tien films het huidige debat over de invloed van het koloniale verleden en de manieren waarop dit verleden zijn sporen nalaat op thema’s van nu. Ondanks de gewelddadige rol die landen als Nederland hebben gehad in de koloniale tijd, is de discussie over de westerse beeldvorming nog maar net uit de startblokken. Aan de hand van een filmselectie en gesprekken onderzoeken we hoe zichtbaar het koloniale verleden in het heden is en op welke manieren deze nalatenschap er uitziet.

    Het 25-jarig jubileum van Johan van der Keukens epos Amsterdam Global Village is voor IDFA aanleiding om een focusprogramma samen te stellen over de hoofdsteden van de voormalige Europese koloniale machten en hoe de bevolking een afspiegeling is van het verleden. In Van der Keukens klassieker scheurt een jonge brommerkoerier de hele stad door en verbindt zo voor de kijker de verschillende lagen, bevolkingsgroepen en levenswijzen die binnen de stad bestaan aan elkaar. Van der Keuken laat zo zien dat een stad uit ontelbaar veel perspectieven bestaat die hun oorsprong vinden in de geschiedenis van de stad zelf en door de instroom van mensen ook met de wereld erbuiten is verbonden. Naast Amsterdam Global Village vertoont IDFA We, de nieuwe film van Alice Diop, waar aan de hand van een metrolijn in Parijs persoonlijke verhalen als een stedelijke ketting aan elkaar worden geregen. Andere films die worden vertoond, zijn onder meer The Empty Center (1998) van IDFA’s Eregast van dit jaar Hito Steyerl en Handsworth Songs (1986) van John Akomfrah.

    Een ander onderdeel van het focusprogramma unConscious Bias gaat in op de vraag wat de betekenis is van het koloniale verleden in het heden zowel in politiek en economisch als persoonlijk opzicht. Wie bepaalt wanneer een geschiedenis tot het verleden behoort, als de discussie daarover in brede maatschappelijke zin nooit heeft plaats gevonden? En wat was, is en kan de rol van filmmakers zijn bij een (zelf)kritische blik op een beladen geschiedenis?

    Alles draait om blik en perspectief, ook in de geselecteerde films voor unConscious Bias. Documentaires als Lumumba: Death of a Prophet (Raoul Peck, 1990), France Is Our Mother Country (Rithy Panh, 2014) en Joris Ivens’ Indonesia Calling (1947) laten zien hoe sterk de voormalige koloniale banden nog doorwerken in de hedendaagse sociaal-economische verhoudingen. Eigenaarschap speelt daar zelfs letterlijk een rol. Sommige beelden van Lumumba zitten nog steeds achter slot en grendel in Belgische archieven. En in Now Is the Past – My Father, Java & the Phantom Films onderzoekt de Japanse filmmaker Shin-ichi Ise met een persoonlijk verhaal de (post)koloniale link tussen Japan, Indonesië en Nederland aan de hand van Japanse propagandafilms, gemaakt door zijn grootvader tijdens de Tweede Wereldoorlog.

    Over IDFA

    De 34ste editie van IDFA vindt weer fysiek plaats in Amsterdam, met films en talks in de filmzalen, immersieve en interactieve installaties door de hele stad en een uitgebreid programma voor professionals. Uiteraard geven we de hoogste prioriteit aan de RIVM-richtlijnen om alle bezoekers en deelnemers op verantwoorde wijze een mooie editie te laten beleven. We nodigen graag alle filmliefhebbers, industry professionals, partners en andere gasten uit om samen met ons in Amsterdam het festival te vieren.

    De kaartverkoop voor vrienden en geaccrediteerde gasten start op 1 november. De algemene kaartverkoop start op 3 november. Accreditaties voor professionals kunnen nu worden aangevraagd via de IDFA website. De komende weken zal meer van het programma worden bekendgemaakt, uitkomend op de persconferentie op 1 november.

    IDFA's publieksprogramma wordt mogelijk gemaakt door de VriendenLoterij, VPRO, Fonds 21, de Volkskrant, Gieskes-Strijbis Fonds, WePresent, Ammodo, NPO, Oxfam Novib, IDFA Vrienden/DikkeVrienden.

    IDFA DocLab wordt mogelijk gemaakt door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, CLICKNL, Gieskes-Strijbis Fonds, Nederlands Filmfonds, Vlaams Audiovisueel Fonds, VIVE, VIVEPORT en de Dikke Vrienden+.

    Gerelateerd

    Focusprogramma: The Future Tense

    • 28 september 2021

    Focusprogramma: unConscious Bias

    • 28 september 2021

    Over IDFA DocLab

    • Het IDFA DocLab-programma staat sinds 2007 open voor alle soorten interactieve projecten, van webdocs, apps en virtual reality tot datakunst, multimedia-journalisme, installaties, live performances en fulldome. Het onderzoek naar de manier waarop het documentairevak verandert en is veranderd door de digitale revolutie staat hierbij centraal. Het programma biedt een breed aanbod aan evenementen voor iedereen die is geïnteresseerd in de artistieke potentie van nieuwe digitale technologieën, virtual reality en interactieve media.

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies