IDFA onthult Luminous en Frontlight lineup en maakt details van IDFA on Stage bekend

    Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) kondigt met trots de filmselectie aan van de premièresecties Luminous en Frontlight. Een groot aantal titels hiervan beleven op IDFA 2021 hun wereldpremière. Verder is de lineup bekend van de IDFA Competition for Short Documentary en de IDFA Competition for Youth Documentary. Tot slot onthult IDFA ook de titels van het cross-over programma IDFA on Stage en de wereldpremière van de recent teruggevonden en compleet gerestaureerde honderd jaar oude film The History of the Civil War van Dziga Vertov. De 34ste editie van IDFA vindt dit jaar plaats van 17 tot en met 28 november in Amsterdam.

    Luminous

    De sectie Luminous, waar tijdloze films de schoonheid van menselijke relaties, expressie en empathie vanuit verschillende perspectieven belichten, bestaat dit jaar uit 21 premièrefilms. Elf ervan beleven op IDFA hun wereldpremière.

    De selectie is stilistisch zeer divers en uiteenlopend, maar opvallend dit jaar is de persoonlijke en betrokken aanpak van veel makers. María Alvarez laat in Near and Dear de eigen wereld van twee 91-jarige pianisten zien in hun appartement in Buenos Aires. Laurence Turcotte-Frasers debuutfilm The End of Wonderland is een zachtaardig portret van een intrigerende trans kunstenaar die tegen de stroming in werkt aan haar “trans sci-fi porn epic” Up Uranus. En in Mafifa maakt Daniela Muñoz Barroso, ondanks haar gehoorverlies, haar fascinatie voor de Cubaanse muzikant Gladys Esther Linares, alias Mafifa, haast voel- en tastbaar.

    Verder wordt een aantal films in Luminous dit jaar gekenmerkt door een focus op de jeugd, of het nu gaat om jonge makers of om het laten zien van een jongerenperspectief. In Jason, de nieuwe film van Maasja Ooms van wie in 2019 Rotjochies (Punks) op IDFA draaide, volgen we hoe een jongen zich ontworstelt aan een traumatische jeugd en opvanghuizen om uiteindelijk als activist en Twitterfenomeen zijn missie te vinden. En in The Hostilities laat regisseur Sebastián Molina aan de hand van interviews met zijn jongere neven Israel en Omar zien hoe het is om op te groeien op het Mexicaanse platteland in de wurggreep van de drugskartels.

    Frontlight

    In deze selectie bieden 19 premièrefilms, waarvan 12 wereldpremières, een beter begrip van onze wereld en onderzoeken met een artistieke blik de zeitgeist vanuit nieuwe perspectieven. Veel documentairefilms in Frontlight reflecteren dit jaar op het huidige politieke klimaat, maar doen dat op experimentele wijze. Daarbij gaat het vaak over democratie en burgerschap die op een visuele wijze worden ontleed en neergezet.

    Zo draait van Oeke Hoogendijk, bekend van haar IDFA-films Het Nieuwe Rijksmuseum (2014) en Mijn Rembrandt (2019), haar nieuwe film The Treasures of Crimea, waar een tentoonstelling van kunstschatten uit de Krim in het Amsterdamse Allard Pierson Museum ontaardt in een impasse als blijkt dat de kunst niet terug kan naar het door Rusland bezette gebied, en de kunst ineens speelbal wordt in een geopolitiek spel. En in Judges Under Pressure van Kacper Lisowski wordt een Poolse rechter gevolgd die door de heersende politieke klasse het werken onmogelijk wordt gemaakt.

    Andere films uit Frontlight zijn Resources van Hubert Caron-Guay en Serge-Olivier Rondeau die met een observerende blik arbeiders volgen die onder zware omstandigheden hun werk doen in de vleesindustrie in het Canadese Québec, en in Nosema van Etna Özbek volgen we een Assyrisch koppel dat een opgejaagd bestaan leidt in een Turks bergmassief.

    IDFA Competition for Short Documentary

    Met het integreren van de korte studentenfilms is de IDFA Competition for Short Documentary niet alleen in aantal gegroeid – van 12 naar 20 – maar ook in kracht en diversiteit. En niet alleen jonge filmmakers leveren korte films af, ook ervaren makers laten zien dat de korte documentaire meer is dan een opstapje naar een lange film. De thema’s en stijlen zijn zeer breed: van animatie tot archiefcollage, van persoonlijke films tot experimentele werken. Familiegeschiedenis en onderzoek naar herkomst en een gedeeld koloniaal verleden speelt bij een aantal films in deze competitie een belangrijke rol. Maar ook de relatie tussen mens en dier komt dit jaar opvallend vaak terug als thema.

    IDFA Competition for Youth Documentary

    De 9 geselecteerde film voor de IDFA Competition for Youth Documentary (eerder de IDFA Competition for Kids & Docs) laten zien dat de jeugdfilm zich weliswaar richt op 8 tot 13-jarigen, maar dat ze in stijl en filmische benadering zeker niet onderdoen voor de ‘volwassen’ competities. In een tijd waarin het hardnekkige beeld van jeugd met een korte aandachtsspanne sterk aanwezig is, laten deze films zien dat het tegendeel waar kan zijn. De filmselectie komt uit alle uithoeken van de wereld, van Spanje en België tot Iran en India. Het bewijst dat het genre van jeugddocumentairefilm ook buiten de landen die hier traditioneel sterk in zijn, een vlucht neemt en zich nog altijd ontwikkelt.

    Daarnaast kondigt IDFA met veel enthousiasme het nieuwe Young Adult label aan, dat gericht is op jongeren tussen de 14 en 25 jaar. Een groep jonge filmliefhebbers en filmmakers in spé maakt hiervoor de selectie, in samenwerking met de Meervaart Studio.

    IDFA on Stage

    IDFA verkent dit jaar de ruimte tussen documentairefilm en podiumkunst. Na een periode van online opvoeringen krijgen makers eindelijk weer een podium op IDFA voor hun crossover-werken in IDFA on Stage. In Seek Bromance onderzoekt Samira Elagoz mannelijkheid en trans-zijn aan de hand van twee transmannelijke personen. Verder is te zien Spectral Transmissions, waar film, live optredens, muziek en vertellingen een creatieve symbiose aangaan. En in Terra Femme voorziet filmmaker Courtney Stephens haar found footage-film, gemonteerd uit amateurfilms van vrouwen die in het begin van de vorige eeuw de wereld rondreisden, van een live uitgesproken reisverslag.

    The History of the Civil War (1921), het lang verloren gewaande meesterwerk van de Russische meesterfilmer Dziga Vertov, krijgt een nieuwe wereldpremière op IDFA. De film werd jarenlang als verloren beschouwd, maar werd recent teruggevonden. Na een jarenlange restauratie door filmhistoricus Nikolai Izvolov krijgt The History of the Civil War precies honderd jaar nadat Vertov deze maakte, tijdens IDFA zijn eerste publieke vertoning. De film waar de belangrijkste momenten van de Russische Revolutie voorbijkomen, wordt nu beschouwd als een baanbrekend werk in de filmgeschiedenis waar het auteurschap en Vertovs uitgesproken filmstijl met de voor die tijd vernieuwende montagetechniek voor het eerst echt zichtbaar wordt. The History of the Civil War maakte Vertov als sluitstuk van een drieluik, gecentreerd rond de Russische Revolutie. Anniversary of the Revolution, de eerste uit de reeks, beleefde in 2018 in een compleet gerestaureerde versie een unieke vertoning op IDFA. Vertov schreef filmgeschiedenis met de stadskroniek Man with a Movie Camera (1929), met een montagestijl die nog altijd hedendaagse filmmakers inspireert. De film werd meerdere keren uitgeroepen tot een van de beste documentaires ooit gemaakt.

    The History of the Civil War wordt tijdens IDFA slechts eenmaal vertoond in Tuschinski 1 in aanwezigheid van Nikolai Izvolov en begeleid door live muziek, gespeeld en gecomponeerd door The Anvil Orchestra.

    Over IDFA

    De 34ste editie van IDFA vindt weer fysiek plaats in Amsterdam, met films en talks in de filmzalen, immersieve en interactieve installaties door de hele stad en een uitgebreid programma voor professionals. Uiteraard geven we de hoogste prioriteit aan de RIVM-richtlijnen om alle bezoekers en deelnemers op verantwoorde wijze een mooie editie te laten beleven. We nodigen graag alle filmliefhebbers, industry professionals, partners en andere gasten uit om samen met ons in Amsterdam het festival te vieren.

    De kaartverkoop voor vrienden en geaccrediteerde gasten start op 1 november. De algemene kaartverkoop start op 3 november. Accreditaties voor professionals kunnen nu worden aangevraagd via de IDFA website.

    IDFA's publieksprogramma wordt mogelijk gemaakt door de VriendenLoterij, VPRO, Fonds 21, de Volkskrant, Gieskes-Strijbis Fonds, WePresent, Ammodo, NPO, Oxfam Novib, IDFA Vrienden/DikkeVrienden.

    Gerelateerd

    Luminous

    • 19 oktober 2021

    Frontlight

    • 19 oktober 2021

    IDFA Competition for Short Documentary

    • 19 oktober 2021

    IDFA Competition for Youth Documentary

    • 19 oktober 2021

    IDFA on Stage

    • 19 oktober 2021

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies