Soms is een lange ontwikkelfase nodig om de machtsdynamiek tussen regisseur en protagonist in balans te houden, zeggen Clare Weiskopf en Nicolás van Hemelryck, makers van Alis. En in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, kan dat juist leiden tot een creatievere eindversie.
In de bekroonde documentaire Alis kijken de Colombiaanse regisseurs Clare Weiskopf en Nicolás van Hemelryck achter de betonnen muren van La Arcadia, een staatsinstelling voor risicovolle tieners in Bogotá, en laten zich daar op documentaire wijze leiden door de verbeelding. Binnen beginnen de filmmakers met een eenvoudig spel: ze vragen een groep jonge vrouwen om een fictieve medebewoner te beschrijven, genaamd Alis. Wie is zij? Hun antwoorden variëren van onschuldig tot intiem of juist traumatisch. Zo maken we als kijkers kennis met een vriendin, een verliefdheid, een nieuwe kamergenoot met grote dromen en een slachtoffer van seksueel geweld; kortom: iemand die net zo is als zij.
Lees hier het hele gesprek met de makers van Alis over hun bijzondere productie (in het Engels).