IDFA maakt selecties voor Luminous, Frontlight, IDFA on Stage en Paradocs bekend

    Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) onthult met trots de selecties voor Luminous en Frontlight, twee première-pijlers van IDFA 2022. Daarnaast zijn ook de line-ups voor de live cinema-sectie IDFA on Stage en de experimentele sectie Paradocs bekendgemaakt. Als onderdeel van IDFA on Stage brengen we ook de internationale première van Arcadia Live, een adembenemende filmvertoning gecombineerd met live muziek, uitgevoerd door 9 muzikanten waaronder leden van Portishead en Goldfrapp. Met deze bekendmaking worden er 81 titels aan het programma toegevoegd, waarmee het totale programma inmiddels een groot deel van de wereld representeert. De 35ste editie van IDFA vindt plaats van 9 tot en met 20 november 2022.

    Luminous

    De première-sectie Luminous omvat met 24 titels een breed spectrum aan stijlen: van cinéma vérité tot experimenteel; vanuit persoonlijk tot sociaal-politiek. perspectief. Wat ze verbindt, is de eigen visie van de maker als venster op het universele.

    Een aantal geselecteerde films vertellen invoelbare verhalen over familieverhoudingen. Dear Mother, I Meant to Write about Death van Siyi Chen laat op gevoelige wijze zien hoe kanker een zware wissel trekt op de onderlinge verhouding tussen een moeder en dochter. Transactions van Rumbi Katedza toont het universele verhaal over migratie aan de hand van één hechte Zimbabwaanse familie die, verspreid over meerdere plekken, elkaar financieel probeert te steunen. En in Loving Martha vertelt maker Daniela López uit eigen ervaring over de strijd van haar grootmoeder om een einde te maken aan misbruik dat generaties lang in haar familie voorkomt, zoals blijkt uit pijnlijke tapes en dagboeken.

    Andere films laten bijzondere fysieke ervaringen zien. Uncanny Me van Katharina Pethke stelt het begrip identiteit ter discussie in een film over een fotomodel dat zichzelf digitaal omvormt tot een virtuele avatar. Stuntwomen van Elena Avdija gaat over gendergeweld waar drie stuntvrouwen voor de camera mee worden geconfronteerd. En in Kam Loo Tsui kijken Pang-Chuan Huang en Chunni Lin naar de poëzie van een honderd jaar oude naaktsculptuur die grote invloed heeft gehad op de Taiwanese kunst.

    Frontlight

    In Frontlight laten de makers van de 23 geselecteerde films zien hoe hun zoektocht naar de waarheid een eigen unieke artistieke stijl niet in de weg staat.

    Een aantal titels zet de schijnwerper op de turbulente ontwikkelingen die zich wereldwijd in de media afspelen. While We Watched van Vinay Shukla volgt een aangeslagen Indiase journalist die moet werken temidden van een lawine aan nepnieuws en populistische retoriek. In A History of the World According to Getty Images verdiept filmmaker Richard Misek zich in de wereld van de grote commerciële archieven en onderzoekt de twijfelachtige moraal achter het vermarkten van archiefmateriaal dat anders publiek bezit zou zijn. The Etilaat Roz van Abbas Rezaie volgt het bevlogen team achter de best gelezen krant van Kabul wanneer hun stad wordt heroverd door de Taliban, met censuur en intimidatie als gevolg.

    Andere films gaan over de grote macht van economische systemen. Money, Freedom, a Story of CFA Franc van Katy Lena Ndiaye onderzoekt de grote financiële gevolgen van de kolonisatie in Centraal- en West-Afrika, gezien door de ogen van een nieuwe generatie die zich met vuur inzet voor échte dekolonisatie en emancipatie. Free Money van Lauren DeFilippo en Sam Soko kijkt naar een experiment met een universeel basisinkomen in Kenia waar het eigenbelang van een NGO uit New York een dubieuze rol bij speelt.

    Zoals altijd reflecteren de Frontlight-titels op urgente politieke gebeurtenissen. Zo kan Bella Ciao van Giulia Giapponesi, een eerbetoon aan het volkslied dat lange tijd symbool stond voor de strijd van Italiaanse partizanen tegen het fascisme in de Tweede Wereldoorlog, in het licht worden gezien van de recente verkiezingen in Italië.

    IDFA on Stage

    IDFA on Stage bestaat dit jaar uit maar liefst negen live projecten die film en podiumkunst samenbrengen, waarvan er vandaag acht bekendgemaakt worden. Een van de hoogtepunten uit de selectie is de internationale première van Arcadia Live, een live opvoering van Paul Wright's archieffilm uit 2017 met een nieuwe hypnotiserende score, geschreven en live uitgevoerd door een negenkoppig muzikaal ensemble met onder meer Adrian Utley (Portishead) en Will Gregory (Goldfrapp).

    Andere hoogtepunten zijn Funeral van Alexander Devriendt van theatergezelschap Onroerend Goed, over onze relatie met het einde van het leven, en The Eagle & the Tortoise, waarin Kathryn Hamilton het verhaal vertelt van een jonge Turkse activist die verzetsicoon wordt. De laatste IDFA on Stage titel wordt op 20 oktober onthuld.

    Paradocs

    De Paradocs selectie bestaat uit tien films die samen een mooie staalkaart vormen voor de belangrijkste experimentele documentairekunst van nu. De gerenommeerde VR-kunstenaar Ali Eslami laat je met het grensverleggende A Stretch in Time een surrealistische reis maken naar onderaardse ruimtes. In A Little Love Package, Gastón Solnicki's nostalgische eerbetoon aan Wenen komen acteurs en niet-acteurs samen in een mix van fictie en documentaire, en in Europe focust regisseur Philip Scheffner op een Algerijnse vrouw die op het punt staat met harde hand uit een kleine stad in Frankrijk gedeporteerd te worden.

    Toevoegingen aan Masters, Best of Fests en Around Masculinity

    Er zijn 16 films toegevoegd aan al eerder bekendgemaakte secties: in Masters en Best of Fests elk zeven, en twee in Around Masculinity. Bijzondere toevoegingen aan Masters zijn onder meer de wereldpremières van The Golden Thread van Nishtha Jain en A Way to B van Jos de Putter en Clara van Gool en de internationale première van We’re Here to Try van Jacopo Quadri en Greta De Lazzaris.

    IDFA's publieksprogramma wordt mogelijk gemaakt door VriendenLoterij, Deloitte, VPRO, Fonds 21, de Volkskrant, Gieskes-Strijbis Fonds, WePresent by WeTransfer, Ammodo, NPO, Oxfam Novib, IDFA Vrienden/DikkeVrienden, Creative Europe Media, Nederlands Filmfonds, European Cultural Foundation, VSB fonds en Prins Bernhard Cultuurfonds.

    Gerelateerd

    Frontlight

    • 11 oktober 2022

    Luminous

    • 11 oktober 2022

    IDFA on Stage

    • 11 oktober 2022

    Paradocs

    • 11 oktober 2022

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies