IDFA in het Vondelpark: “Het verhaal wat je in het gebouw vertelt, zorgt voor betekenis en kleur”

    • Nieuws
    • 10 mei 2023
    • Door Nico van den Berg

    Na het tekenen van het huurcontract voor het Vondelparkpaviljoen zette IDFA meteen de aannemers aan het werk om een start te maken met de verbouwing. Wat architecten Suzanna Weeda en Ronald Hooft van architectenbureau &prast&hooft in nauw overleg met IDFA hebben uitgedacht en getekend, wordt de komende maanden vormgegeven en gebouwd, om daarna publiek, makers en scholieren te mogen verwelkomen in de nieuwe thuisbasis van IDFA, inclusief een intieme filmzaal en een foyer waar iedereen zich welkom kan voelen. Maar hoe brengen de twee architecten de IDFA sfeer in het monumentale gebouw? En met welke opdracht werden ze door IDFA aan het werk gezet?

    Uitnodigend

    “De uitdaging was hoe je een democratisch laagdrempelig en breed toegankelijk gebouw realiseert in zo'n imposante en historische setting,” zegt Ronald Hooft, één van de twee architecten van het IDFA paviljoen. “Dat was een hele speurtocht. We wilden heel terughoudend zijn in het ingrijpen in het gebouw. De inhoud zal voor de toegankelijkheid moeten zorgen. Het is een ook heel imposant gebouw met een hoge drempel - letterlijk én figuurlijk - en daarom niet meteen uitnodigend. Het heeft een soort paleisachtig en ongenaakbaar aura; het tegenovergestelde van wat IDFA wil zijn. Maar we denken wel dat het gebouw een grote plek heeft in de harten van Amsterdammers, en dat iedereen vooral heel erg nieuwsgierig zal zijn.” De nieuwe plek van IDFA moet nadrukkelijk ook een jong publiek aanspreken, dat misschien wat minder bekend is met de geschiedenis van het gebouw. “Op het moment dat de IDFA tamtam van start gaat, gaat dat zeker een brede groep mensen over de drempel heen tillen.”

    “Ik wandelde als jongetje al door het park en ik heb hier dagen en nachten op dit terras doorgebracht,” vervolgt Ronald. ”Ook heb ik in de oorspronkelijke filmzaal nog films gezien. Net als iedere Amsterdammer heb ook ik een persoonlijke band met dit gebouw. Ook al ben je er nooit geweest, dan nog staat dit gebouw op je netvlies gebrand. Dat maakt het echt heel speciaal om dit te mogen ontwerpen.”

    Betekenis en kleur

    Dat IDFA als documentaire-instituut de beide architecten heeft geïnspireerd, blijkt wel uit hun bevlogenheid. “Een rondgang in een gebouw is net als een scenario dat wij proberen te schrijven,” zegt hij. “Tegelijkertijd willen we de eindgebruikers ook een zekere mate van vrijheid gunnen. Zie het als een blank canvas waar IDFA zelf inhoud aan kan toevoegen. Filmmakers uit alle windstreken - van Alaska tot Yemen - kunnen hier straks terecht. Het verhaal wat je in de ruimtes vertelt, gaat het gebouw betekenis en kleur geven.”

    Mede-architect Suzanna Weeda schetst haar band met de rijke historie van het pand. “Ik leer het gebouw elke dag weer een stukje beter kennen. Het heeft in de loop van de jaren veel verschillende functies gehad, waaronder het Filmmuseum, en is al vele malen verbouwd. Wat wij nu gaan doen, is vooral het gebouw in ere herstellen. Er zijn veel momenten geweest dat het gebruik belangrijker was dan de kwaliteit van de ruimte, maar daar gaan we nu voor IDFA een mooie balans in aanbrengen.

    Grindtegels

    Dat er goed is nagedacht over deze balans, blijkt als we met de architecten het gebouw binnenlopen, de imposante hal in. “De centrale foyer is een zeer imposante ruimte, net als de buitenkant van het gebouw. Dat is niet per se wat IDFA wil uitstralen,” legt Suzanna uit. “Dus alles wat we toevoegen is in contrast daarmee. De bar krijgt grindtegels aan de voorkant, iets wat je in je gewoon in je achtertuin hebt liggen. Bovendien verandert de bar van een groot en imposant blok naar een plek die verschillende identiteiten kan aannemen. Aan weerszijden van de bar komen mooie grote bogen terug die worden ingevuld met zelf ontworpen stofpanelen bestaande uit verschillende lagen,” zegt Suzanna enthousiast. “Dit staat voor de rijke diversiteit aan verhalen die IDFA ook vertelt. En in de monumentale foyer komen dan juist weer eenvoudige bankjes waar je even met een glaasje voor of na de film kan gaan zitten.”

    “Ook komen er wandpanelen die iets met het Vondelpark te maken hebben” vult Ronald aan. ”Ze moeten de omgeving waarin het gebouw staat reflecteren om zo de buitenwereld naar binnen te halen.”

    Blikvanger

    Eén van de meest bijzondere plekken wordt IDFA’s filmzaal met 72 stoelen. Het ornamentale plafond is nu nog volgehangen met technische installaties. “Dit gaan we weer helemaal zichtbaar maken en terugbrengen in originele staat”, zegt Suzanna. “Wat we gaan toevoegen, komt los van de wanden en het plafond in de ruimte te staan.” “De blikvanger in deze zaal wordt het rijk gedecoreerde plafond,” zegt Ronald. “Dat blijf je de eerste paar minuten zien voordat de film begint. Dan dimt het licht en zitten er 72 mensen in stoelen die ongemerkt comfortabel zijn in een luxe ingetogen omgeving naar een film te kijken, met een perfecte luchtbehandeling, fantastisch geluid en superieure beeldkwaliteit. Alles in dienst van de documentairefilm.”

    Naast de filmzaal is er de multifunctionele ruimte die straks kan worden gebruikt voor workshops, filmvertoningen, evenementen en tentoonstellingen. “We maken met gordijnen verschillende sferen in de ruimte, om zo voor elk gebruik een passende omgeving te hebben” legt Suzanna uit. En de zogenaamde social space, grenzend aan de filmzaal en de foyer, wordt een bijzondere mix van ruimtes en mensen. “Het zou mooi zijn als buitenlandse gasten van IDFA hier komen, zich thuis voelen en zelf koffie gaan halen om in deze social space wat te monteren, te schrijven of te discussiëren. Het moet een ruimte worden waar iedereen elkaar kan ontmoeten: mensen van IDFA, gasten van IDFA en alle bezoekers van het gebouw. “

    Als architecten hebben ze al veel ontworpen, waaronder ook bioscopen, waaronder een filmtheater in Forum Groningen. “Dat was een totaal ander gebouw”, zegt Suzanna, “dus we begonnen echt helemaal opnieuw bij het ontwerpen van deze filmzaal. Dit is een opdracht met een hele eigen dynamiek waarbij het geweldig is om alle bijzondere raadsels op te mogen lossen.”

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies