Als filmmaker wacht je niet op de werkelijkheid, je roept hem voor je camera

    • Festival
    • 23 november 2013
    • Door Sasja Koetsier

    Een reconstructie van de herinnering, om de propaganda teniet te doen: dat is Rithy Panhs nieuwste, zeer persoonlijke film The Missing Picture. Tijdens een masterclass in Tuschinski sprak hij over de rol van film in zijn leven en de noodzaak van engagement.

    De eregast van deze festivaleditie ging met Filmkrant-hoofdredacteur Dana Linssen in gesprek over filmmaken, aan de hand van fragmenten uit zijn eigen oeuvre en uit de films die hij tot zijn persoonlijke top-10 rekent. Zoals de klassieke Bob Dylan-documentaire Dont Look Back, vaak genoemd als voorbeeld van cinéma verité. Ook daar heeft Panh zijn eigen ideeën over: 'Dylan weet heel goed dat er een camera is en Pennebaker (regisseur, red.) weet wat hij voor de lens wil krijgen. Als filmmaker wacht je niet op de werkelijkheid, je roept hem voor je camera.' Hij verbiedt zijn studenten zelfs om met lange lenzen te werken: 'Ik wil dat ze bij hun onderwerp in de buurt blijven.'

    Zijn cinefilie is het gevolg van het feit dat hij filmmaker is, niet andersom. 'De reden dat ik films ben gaan maken, is de Rode Khmer. Zonder hen was ik waarschijnlijk heel tevreden geweest als leraar of kok'. Herinnering neemt in zijn werk een bijzondere plaats in. Onze sterkste herinneringen hebben zich in ons lichaam verankerd, legt Panh uit. 

    Hij illustreert dit met een fragment uit S21, The Khmer Rouge Killing Machine, over een verhoorcentrum waar met martelmethoden bekentenissen werden geproduceerd. Het toont een voormalige bewaker die voordoet hoe hij zijn inspectieronde liep. In de herhaling van ingesleten bewegingen en opgedreunde formuleringen lijkt de man te transformeren in wat hij toen was: een jongen van misschien vijftien die volkomen gedrild was in de nieuwe ideologie.

    De link met Joshua Oppenheimers The Act of Killing is hier snel gelegd. 'Josh is een vriend van me, en ja, ik denk wel dat mijn film hem het oorspronkelijke idee gaf', antwoordt hij desgevraagd. 'Maar hij heeft vervolgens een extra stap gezet, die ik nooit zou kunnen nemen. Ik zou mijn plaats achter de camera nooit afstaan. Ik moet terugvechten.'

    S21, The Khmer Rouge Killing Machine

    • Rithy Panh
    • 2003
    • 101 min

      Getuigenissen van voormalige gevangenen en bewakers uit een strafkamp onder de Cambodjaanse Rode Khmer.

      Meer info

      Gerelateerd

      Filmmaker Rithy Panh

      • 30 mei 2018

      Deze website maakt gebruik van cookies.

      Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

      Lees
       hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies