Kill Your Darlings: The New Rijksmuseum – The Film

  • Festival
  • 21 november 2014
  • Door Paul van de Graaf

Er moeten altijd scènes sneuvelen voor de final cut. Omdat ze toch te weinig toevoegen of de film anders te lang wordt bijvoorbeeld. We vroegen filmmakers naar geschrapt materiaal en waarom het afviel. Deze keer de beurt aan Oeke Hoogendijk van The New Rijksmuseum - The Film.

Eerst was er de televisieserie over de verbouwing van het Rijksmuseum, die langer duurde dan de oorspronkelijke bouw eind 19e eeuw. Nu is er The New Rijksmuseum – The Film. De vierdelige serie had een totale lengte van 208 minuten, de film duurt 130 minuten. Hoeveel pijn deed dat?

'Er is ook materiaal toegevoegd', vertelt regisseur Oeke Hoogendijk. 'De televisieserie moest worden uitgezonden bij de heropening van het Rijksmuseum. Omdat het montageproces ook tijd in beslag neemt, konden we dus geen opnames van die opening zelf gebruiken. Ondertussen zijn we wel blijven draaien. Dat materiaal zit nu dus wel in de film, die eindigt met de opening door de koningin en een feestelijk vuurwerk.'

Massaslachting

Was het geen optie een vijfde aflevering aan de serie toe te voegen? Hoogendijk: 'De serie is en blijft de serie, een film heeft toch een krachtiger dynamiek. Bovendien was de financiering al afgetimmerd. De film is een complete hermontage van alle materiaal – 400 uur in totaal, waar we één rond verhaal van 130 minuten van hebben gemaakt. Daarbij zijn niet een paar darlings gesneuveld, het was een massaslachting.'

Over de scène voor deze rubriek hoefde ze niet lang na te denken. 'Wat zie jij erin?' vraagt Hoogendijk de interviewer. Nadat deze zijn interpretatie heeft gegeven, antwoordt Hoogendijk: 'Zie je wel! Iedereen heeft er zijn eigen ideeën over. Daarom heeft deze scène zowel de serie als de film niet gehaald. Wij vonden het een grappig tafereel, beetje Jiskefet-achtig, maar dat is kennelijk een inside-joke. Zoals die Amerikaanse specialist het woord neemt nadat een restaurateur van het Rijksmuseum keurig heeft uitgelegd hoe ze een schilderij van Vermeer gaat herstellen… Lachwekkend hoe die specialist heel gewichtig en omslachtig uitlegt dat je bij een Vermeer toch wel heel voorzichtig te werk moet gaan! Alsof dat een serieus advies is aan zo'n professionele toprestaurateur.'

The New Rijksmuseum - The Film

  • Oeke Hoogendijk
  • 2014
  • 130 min

    Enerverend verslag vanachter de gesloten deuren van de grootse verbouwing van Nederlands bekendste museum, die in totaal tien jaar duurde.

    Meer info

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies