De Top 10 van Victor Kossakovsky

    • Festival
    • 11 september 2012
    • Door de redactie

    De Russische filmmaker Victor Kossakovsky (Leningrad, 1961) stelt in 2012, voor de 25ste editie van IDFA, een toptien samen van zijn favoriete documentaires. Net als zijn eigen documentaires worden deze films gekenmerkt door een conceptuele benadering van de werkelijkheid.

    Kossakovsky begon zijn carrière in 1978 bij de Leningradse Documentairestudio als assistent-cameraman, regieassistent en editor. Nadat hij in 1988 zijn opleiding had afgerond in Moskou begon hij met het maken van documentaires. Bij het merendeel van zijn films is hij zelf verantwoordelijk voor script, regie, camera en montage. Zijn documentaires kenmerken zich altijd door een sterk conceptueel uitgangspunt, van waaruit hij de werkelijkheid benadert.

    Kossakovsky was meermalen te gast bij IDFA, waar hij in 1993 zowel de prijs voor beste lange documentaire als de Publieksprijs won met zijn eerste lange documentaire Belovy. Ook zijn volgende films worden voor IDFA geselecteerd – waaronder Wednesday 19.07.1961 (1997), Tishe! (2002) en Svyato (2005) – en waren successen in Amsterdam en op andere internationale filmfestivals. In 2011 opende het filmfestival van Venetië met ¡Vivan las antipodas!, die daarna ook bij IDFA te zien was.

    Het IDFA Fund verstrekte financiële bijdrages aan deze laatste film, Tishe! en Svyato, net als aan de making-of Where the Condors Fly (2012) van de Chileense regisseur Carlos Klein Frohlich, die Kossakovsky volgde tijdens het filmen van ¡Vivan las antipodas!.

    Top 10

    Victor Kossakovsky selecteerde voor zijn Top 10 films die hem uitdagen. Films die iets laten zien in plaats van dat ze je iets willen zeggen. Als je alle nieuwe elementen die deze films aan de filmtaal toevoegden bij elkaar optelt kom je tot het perfecte documentairealfabet, aldus Kossakovsky.

    1. Look at the Face van Pavel Kogan (Rusland, 1968)

    2. Man of Aran van Robert Flaherty (Verenigd Koninkrijk, 1931)

    3. Man with a Movie Camera van Dziga Vertov (Oekraïne, 1929)

    4. Our Mama is a Hero van Nikolai Oboechovitsj (Rusland, 1979)

    5. Stand van de sterren van Leonard Retel Helmrich (Nederland, 2010)

    6. Seasons of the Year van Artavazd Pelesjian (Armenië, 1975)

    7. Spiritual Voices van Aleksander Sokoerov (Rusland, 1995)

    8. Ten Minutes Older van Herz Frank (Letland, 1987)

    9. The Tram Runs Through the City van Loedmila Stanoekinas (Rusland, 1973)

    10. Workingman’s Death van Michael Glawogger (Duitsland/Oostenrijk, 2005)

    Met het samenstellen van zijn Top 10, vast onderdeel van IDFA, treedt Kossakovsky in de voetsporen van onder anderen Werner Herzog, Krzysztof Kieślowski, Ulrich Seidl, Pirjo Honkasalo en Steve James.

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies