De tien regels van Victor Kossakovsky

Tijdens een Masterclass in 2006 bespreekt de Russische regisseur Victor Kossakovsky tien regels voor een (beginnende) documentairemaker, aan de hand van zijn eigen documentaire Tishe! (2002). Over de noodzaak, nieuwsgierigheid en intuïtie van het maken van documentaires.

1. Niet filmen als je ook zonder kan.

2. Niet filmen als je eigenlijk iets wilt zeggen – zeg of schrijf het dan. Film alleen als je iets wilt tonen of als je wilt dat mensen naar iets kijken. Dit betreft zowel de gehele film als ieder afzonderlijk shot ín de film.

3. Niet filmen als je de boodschap al van tevoren weet – wordt dan leraar. Probeer de wereld niet te redden of te veranderen. Het is beter dat jouw film jou verandert. Ontdek de wereld en jezelf tijdens het filmen.

4. Film niet iets waaraan je een hekel hebt. Film ook niet iets waar je alleen maar van houdt. Film alleen als je niet zeker bent van je haat of liefde voor het onderwerp. Twijfel is cruciaal voor kunst. Film vanuit zowel haat als liefde.

5. Je hebt je hersenen nodig vóór en ná het filmen, maar gebruik ze niet tijdens het filmen. Film op intuïtie en instinct.

6. Probeer mensen niet te dwingen een handeling of woorden te herhalen. Het leven is onherhaalbaar en onvoorspelbaar. Wacht, kijk, voel en wees gereed voor je eigen manier van filmen. Onthoud dat de beste films onnavolgbaar zijn. Onthoud dat de beste films voortgekomen zijn uit unieke shots. Onthoud dat de beste shots unieke momenten uit het leven zijn die nooit meer gefilmd kunnen worden.

7. Shots zijn de basis van iedere film. De allereerste film ooit bestond immers uit één enkel shot – een documentaireshot trouwens – zonder enig verhaal. Of: het verhaal zat in dat shot. Shots moeten eerst en vooral de kijkers van impressies voorzien die ze nog niet eerder hebben gehad.

8. Een verhaal is belangrijk voor een documentaire, maar perceptie is nog belangrijker. Bedenk eerst wat de kijkers zullen voelen wanneer ze jouw shots zien. Geef dan structuur aan je film om er drama in aan te brengen, daarbij gebruikmakend van de grilligheden in hun emoties.

9. Documentaire is de enige kunstvorm waarbij bijna elk esthetisch element ook ethische aspecten heeft en ieder ethisch aspect esthetisch gebruikt kan worden. Probeer menselijk te blijven, vooral tijdens het monteren. Misschien zouden aardige mensen geen films moeten maken.

10. Vergeet mijn regels. Zoek je eigen regels. Er is altijd iets dat alleen jij kan filmen en niemand anders.

Deze website maakt gebruik van cookies.

Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

Lees
 hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies