De IDFA Kossakovsky-estafette

    • Festival
    • 24 november 2006
    • Door de redactie

    Op basis van de tien regels die de Russische regisseur Victor Kossakovsky op verzoek van IDFA formuleerde, maakten jonge filmmakers in 2006 steeds in één dag, op en rondom het festival, een mini-documentaire.

    Die tien regels van Kossakovsky inspireerden van Hard Labour tot The End.

    Film 1: Hard Labour door Tom Fassaert

    “Tijdens mijn dertig minuten lunchpauze zocht ik zwaar werk om te observeren. Ik zag meneer Bulent in een bouwkeet zitten. Toen hij ophing, begon hij mythische tekeningen te maken.” De jonge Nederlandse filmmaker Tom Fassaert (27) liep tijdens zijn lunchpauze naar buiten en trof een man in een bouwkeet. “Het was de eerste man die ik tegenkwam. Vond het wel een grappig figuurtje. Toen heb ik de camera op hem gezet. À la Kossakovsky, hè?” Tom Fassaert studeerde in 2006 af aan de Nederlandse Film en Televisie Academie. Zijn eindexamenfilm Doel leeft, die op het Nederlands Film Festival werd genomineerd als beste Filmacademie-productie, is een filmische schets in zwart-wit van een dorpsgemeenschap die zich binnen een teloorgaande omgeving staande probeert te houden.

    Film 2: Ontklede Barbiepoppen door Tanya Curnow

    Tanya Curnow uit Melbourne nam de camera mee naar het Waterlooplein. Zij vond er ontklede Barbiepoppen en een kleumend hondje onder tafel. Ze is op IDFA vanwege de vertoning van haar documentaire Pupusera: a Tale of My Kitchen. Curnow filmde een Ecuadoraanse vluchteling, die tijdens het bereiden van een traditioneel Ecuadoraans gerecht vertelt waarom zij haar vaderland eind jaren tachtig is ontvlucht.

    Film 3: The Route door Cameron Hickey

    Cameron Hickey was de weg kwijt. Met de camera van de Kossakovsky-estafette in de hand stond de 28-jarige Amerikaan verloren op een plein. Even tevoren was hij nog wegwijs gemaakt in zijn tijdelijke appartement in Amsterdam. Uiteindelijk vond Hickey de weg terug naar IDFA.

    Film 4: Passage door Apostolos Karakasis

    De Griekse filmmaker Apostolos Karakasis (36) heeft voor zijn week in Amsterdam een fiets gehuurd. Daarmee rijdt hij rond over de grachten. Op de kruising van twee grachten stapte hij af. Karakasis is op IDFA voor de IDFAcademy.

    Film 5: Happiness Comes from Everywhere door Damian Cukierkorn

    De Argentijn Damian Cukierkorn (30) is op IDFA met The Other Cup. Vóór zijn komst naar Amsterdam kende hij het werk van Kossakovsky niet. Na het bijwonen van een masterclass ging Damian met de estafettecamera op stap. Een zeepbelblaasmachine trok zijn aandacht. Hij deed het in one shot.

    Film 6: When an Angel Meets an Angel door Angèle Diabang Brener

    De Senegalees Angèle Diabang Brener (27) is op IDFA met haar film Mon beau sourire. Samen met de gastenservice heeft ze het hele gastenboek doorgespit. Ze bleek de enige vrouwelijke zwarte regisseur met een film in het programma. Met camera in de hand liep ze Amsterdam in en belandde in een fotografie-expositie. Zo ontmoette Angèle het werk van fotograaf Angel.

    Film 7: Stof door Elizabeth Rocha Salgado

    “In eerste instantie wilde ik een mooie man filmen, maar ik vond het stof om hem heen opeens veel interessanter.” Elizabeth Rocha Salgado (29) komt uit Brazilië. Afgelopen jaar studeerde ze met Zo is dat af aan de Filmacademie. Slechts drie kwartier had ze nodig voor haar estafettefilmpje. Bij terugkomst stelde ze voor Kossakovsky’s vijfde regel te wijzigen: “Het beste is je brein helemáál niet te gebruiken – ook niet voordat je gaat filmen.”

    Film 8: Every Good Thing is over Very Soon door Gor Baghdasaryan

    Gor Baghdasaryan (18) komt uit Armenië en maakte de korte film Dinner Time (genomineerd voor de Silver Cub Award). Hij maakte het kortste filmpje van de Kossakovsky-estafette: 20 seconden. “Ik heb twee takes gedraaid. Technisch waren het geen mooie shots, maar mijn hoofdpersoon [een Duitser die in de Balie aan de bar stond; red.] weigerde om nog een keer een glas bier in één teug leeg te drinken. Toch is het geen onaardig filmpje geworden.”

    Film 9: Close Encounter door Jessie van Vreden

    Jessie van Vreden (30) is op IDFA met een film in Docs for Sale. Met de estafettecamera toog ze naar een kinderboerderij in de Bijlmer. “Het is heel vervreemdend daar, een klein stukje natuur tussen de flats. Ik was stratenmakers aan het filmen toen ineens een man bij de lama ging staan. Hij zag de camera en voelde zich op een of andere manier geroepen om contact te zoeken met de lama.”

    Film 10: The End door Victor Kossakovsky en Dagkrant Online

    Terwijl op Schiphol een vliegtuig stond te wachten om Victor Kossakovsky naar Mexico te vliegen, legde de grootmeester medewerkers van de Dagkrant uit hoe de estafette afgesloten zou moeten worden.

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies