‘China is een plastic land’

    In Plastic China portretteert Jiu-liang Wang een minder glorieuze kant van de veelgeroemde Chinese economie: de enorme bergen afval die het land importeert om tot goedkope grondstof te verwerken. Waarbij natuurlijk niemand maalt om ongezonde arbeidsomstandigheden, of kinderarbeid.

    Filmmaker en fotograaf en Jiu-liang Wang is al zo’n tien jaar met het onderwerp bezig. In 2008 begon hij rondom het economisch bruisende Beijing de gordel van zo’n 450 stortplaatsen en vuilnisbelten te fotograferen, en in 2011 maakte hij er de film Beijing Besieged by Waste over. ‘Omdat ik op het afval vaak buitenlandse labels zag staan, begon ik me te verdiepen in de recycling-industrie’, vertelt hij.

    Zo kwam hij erachter dat er op verschillende plekken in China uitgestrekte agglomeraties zijn waarvan de bevolking zich volledig heeft toegelegd op het sorteren en verwerken van plastic dat uit de hele wereld wordt aangevoerd. Op een van die plekken stuitte hij op Yi Jie, een meisje van negen dat nog nooit een school van binnen had gezien. ‘In de loop van een jaar kwamen we erachter dat we door haar verhaal konden laten zien waar Plastic China eigenlijk over gaat. Een land dat er niet in slaagt  elk kind naar school te laten gaan, is een ‘plastic’ land. Het is nep.’ 

    Yi Jie en haar familie horen tot een etnische minderheid uit de bergen in het noordwesten van China. ‘Vergeleken met de economische omstandigheden daar is de provincie Shandong, waar ze voor werk naartoe trokken, rijk.’ 

    Wang heeft genoeg gevoel voor esthetiek om in de bergen afval de fraaiste beelden te vinden. En Yi Jie zelf is als een bloem op deze mestvaalt. Immer gekleed in schattige – van dorpelingen gekregen –jurkjes, weet ze telkens uit de weggegooide materialen haar speelgoed op te duikelen of zelf te maken. Daar kan de verwende consument nog wat van leren.

    Foto: Corinne de Korver

    Plastic China

    • Jiu-liang Wang
    • 2016
    • 81 min

    Yi Jie woont met haar familie bij een primitief recyclingfabriekje. Haar wereld bestaat uit bergen plastic afval uit Europa, de Verenigde Staten en Azië.

    Nowhere to Hide wint prijs voor beste lange documentaire

    • Festival
    • 23 november 2016
    • De redactie