Volle aandacht voor cinematografie op IDFA

    Gevestigde filmmakers en nieuw talent geven een inkijkje in hun cameravoering in het programma Camera in Focus, dat speciale aandacht geeft aan de cinematografie in documentaire. Tien cameramannen en -vrouwen zullen het publiek vertellen over hun eigenzinnige en inspirerende manieren om een verhaal in beeld te brengen.

    Bij IDFA staat sinds jaar en dag de creatieve documentaire centraal: Films waarin de hand van de maker zichtbaar is en die cinematografisch sterk zijn. Voor Camera in Focus presenteert IDFA tien films (vijf klassiekers en vijf nieuwe documentaires) met een bijzondere cameravoering. Tijdens nagesprekken zal de cameraman of -vrouw dieper ingaan op zijn of haar cinematografische keuzes.

    De klassiekers

    • Wolfgang Thaler, de vaste cameraman van Ulrich Seidl en de in 2014 overleden filmmaker Michael Glawogger, licht zijn cameravoering in Glawoggers film Whores’ Glory (2011) toe, die de Oostenrijkse Filmprijs won voor zowel beste documentaire, als beste cinematografie.
    • Pierre Lhomme komt vertellen over Le joli mai (1963), waarvoor hij samen met regisseur Chris Marker met een lichtgewicht camera de straten van Parijs introk en zo een vernieuwend staaltje cinéma vérité afleverde.
    • De cameravoering van Wim Wenders’ klassieker Tokyo-ga (1985) wordt besproken door de Amerikaanse cameraman Ed Lachman, volgens Variety een van de meest avontuurlijke cameramannen van dit moment vanwege de grote variatie in zijn oeuvre.
    • De veelgeprezen Finse filmmaakster Pirjo Honkasalo vertelt over de cameravoering in haar op 35mm-film gedraaide Atman (1996), waarvoor zij in 1996 de IDFA Award for Best Feature-Length Documentary won.
    • De vijfde klassieker is de bijzondere muziekfilm Depeche Mode:101 (1989). Door D.A. Pennebaker en Chris Hegedus geregisseerd en gefilmd en niet eerder bij IDFA vertoond.

    Nieuw cameratalent

    • Talal Khoury geeft een inkijkje in zijn werkwijze voor de film Taste of Cement (2017, regie: Ziad Kalthoum), de grote winnaar van het filmfestival in Nyon. Op poëtische wijze, in bijna kubistische stijl verbeeldt Khoury een verhaal over opbouw en afbraak.
    • Arseni Khachaturan schoot imposante, verstilde beelden van een post-apocalyptische spookstad in Georgië, voor City of the Sun (2017, regie: Rati Oneli). Deze prijswinnende documentaire kwam tot stand met steun van het IDFA Bertha Fund.
    • Zo ook House in the Fields (2016), waarvan de Tala Hadid haar regie en camerawerk zal toelichten.
    • De intieme cameravoering van Mila Turajlic staat centraal als zij haar film The Other Side of Everything (2017) bespreekt, waarvoor ze haar eigen familie filmde.
    • Manuel Abramovich vertelt over zijn visuele film Soldier (2017), waarvan The Hollywood Reporter de cameravoering prees.

    Gerelateerd

    ‘Alleen de camera kan de ziel van de mens vangen’

    • Festival
    • 20 november 2017
    • De redactie

    Luister terug naar IDFA 2017

    • Media
    • 28 januari 2018
    • De redactie

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies