Het leger als een theaterstuk

    • Festival
    • 18 november 2017
    • Door Veerle Corstens

    In Soldier zien we het leven van een Argentijns regiment in Buenos Aires. Vooral opvallend is de manier van filmen van Manuel Abramovich, iets waar Eric Hynes hem graag over ondervraagt in een Doc Talk.

    Abramovich koos een hoofdpersoon die niet erg expressief is, merkt Hynes op. Wat trok hem aan deze jonge soldaat? “Ik vond het interessant om een hoofdpersoon te hebben die juist zo los staat van zijn context", antwoordt de regisseur. "Zijn blik is zo in contrast met de militaire wereld om hem heen.”

    EH: “Wanneer hem gevraagd wordt waarom hij in het leger wil, heeft hij ook niet echt een goed antwoord.”
    MA: “Dat weet hij inderdaad niet zo goed, hij wil vooral zijn moeder gelukkig maken.”

    EH: “Hoe heb je hem ontmoet?”
    MA: “De kazerne van dit regiment is vlak bij mijn huis in Buenos Aires. Wachtend op de bus keek ik vaak naar ze. Dat legergebeuren was voor mij een theaterstuk. Na een jaar zag ik in al die vijftig soldaten Juan staan en voelde onmiddellijk dat hij mijn protagonist was. Ik voelde iets in zijn blik, de twijfels over wat hij aan het doen was en over de hele militaire wereld. Ik nodigde hem uit voor hem een pizza en vertelde dat ik hem als mijn hoofdpersoon wilde.”

    EH: “Al je filmshots zijn enorm betekenisvol en prachtig gefilmd. Vergde dit veel componeren en regisseren?”
    MA: “Ik wilde met mijn camera observeren van een afstand. Maar het regiment had niet zo veel te doen dus na de eerste week vroeg de generaal wat wij wilden dat ze deden. Dat was heel interessant. Vanaf toen kon ik bijvoorbeeld vragen of ze muzikale repetities gingen doen of juist legeroefeningen. Zo kwam mijn idee van het leger als een theaterstuk voor mij zomaar tot leven en ik had ik een heel gezelschap van acteurs tot mijn beschikking.”

    EH: “Je studeerde cinematografie, maar er is te merken dat je ook erg veel aandacht hebt besteed aan het geluid.”
    MA: “Ja, ik baal nu wel eens dat ik geen opleiding in geluid heb gedaan. Ik geef nog steeds veel om beeld, framing en licht maar met geluid kun je echt een wereld creëren. Over het geluid hebben we veel gediscussieerd en scènes planden we aan de hand van het geluid.”

    EH: “Je laat mensen en situaties in en uit het beeld lopen. Hoeveel daarvan is choreografie?
    MA: “Ik observeer de situatie en zet de camera neer op een vast standpunt. Dan gebeurt dat vanzelf. Voor mij is het interessant dat een film nog veel open laat; het is totaal niet belangrijk om te zien hoe de barakken van deze kazerne er uit zien. Ik nodig de bezoeker graag uit om zelf na te denken.”

    Soldier

    • Manuel Abramovich
    • 2017
    • 72 min

    Aandoenlijke, magnifiek gefilmde coming of age in de kazerne. Om zijn moeder gelukkig te maken, meldt Juan José zich aan bij het leger.

    Gerelateerd

    IDFA 2017 in woord

    • Overig
    • 30 november 2017
    • De redactie

    Deze website maakt gebruik van cookies.

    Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

    Lees
     hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies