Dubbelgangers, spiegelbeelden en persoonsverwisselingen bij Johan Grimonprez

    • Festival
    • 21 november 2017
    • Door Sasja Koetsier

    “Hij weerspiegelde perfect wat zich afspeelt in de internationale wapenhandel,” zegt Johan Grimonprez tijdens zijn Filmmaker Talk over een van de personages uit Shadow World (2016). Wat hij met die uitspraak precies bedoelt, vertelt zijn nieuwe film Blue Orchids.

    Wat doe je als tijdens het maken van een film over de tentakels van de internationale wapenhandel zich een daadwerkelijke handelaar bij je meldt met gedetailleerde inside information over die schimmige wereld? Johan Grimonprez en co-scenarist Andrew Feinstein waren op hun hoede toen Ricardo Privitera zijn medewerking aanbood. Wat hij over de wereld van oorlogsvoering en wapenhandel wist te vertellen leek accuraat, maar het werd al snel duidelijk dat hij niet was wie hij zei te zijn. Anders gezegd: zijn identiteit was net zo schimmig als de wereld waarin hij opereerde. Deze getuige bleek een verhaal op zich, en zo tekenden al tijdens het maken van Shadow World zich de contouren af van een andere film, die de dubbele bodems van Privitera’s identiteit zou blootleggen.

    Paranoia

    In gesprek met Grimonprez omschrijft filmcriticus Dana Linssen Blue Orchids als ‘een schaduwfilm van Shadow World’. Fragmenten uit onder meer Double Take (2009) laten zien dat dubbelgangers, spiegelbeelden en persoonsverwisselingen óók weer naadloos passen in Grimonprez’ oeuvre, waarin achter elke werkelijkheid altijd nog weer een andere blijkt schuil te gaan. Toch is het wekken van paranoia ook weer niet waar de filmmaker op uit is: “We kunnen laten zien wat er mis is met de wereld, maar het is even belangrijk om te laten zien hoe we hieruit kunnen komen.”

     Daarom kreeg Blue Orchids zelf ook weer de vorm van een dubbelportret, waarin naast Privitera ook voormalig oorlogscorrespondent Chris Hedges uitgebreid aan het woord komt. Zijn ervaringen ­– hij liep post-traumatisch stresssyndroom op tijdens het verslaan van diverse oorlogen – leren dat alleen liefde de vicieuze cirkel van oorlog, trauma, cynisme en meer geweld kan doorbreken.

    Double Take

    • Johan Grimonprez
    • 2009
    • 80 min

      De Koude Oorlog, Hitchcock en de opkomst van de televisie worden ingenieus aan elkaar gekoppeld in deze elegante collage van nieuws-, reclame- en filmbeelden.

      Meer info

      Gerelateerd

      Johan Grimonprez over Double Take: 'Er is maar één Hitchcock'

      • Festival
      • 24 november 2009
      • De redactie

      Eyeopeners van Grimonprez

      • Festival
      • 18 november 2016
      • De redactie

      Interview Johan Grimonprez - Shadow World

      • Festival
      • 27 november 2016
      • De redactie

      'De hele realiteit is bevuild'

      • Festival
      • 20 november 2016
      • De redactie

      IDFA 2017 in woord

      • Overig
      • 30 november 2017
      • De redactie

      Deze website maakt gebruik van cookies.

      Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

      Lees
       hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies