
Depeche Mode: 101
De Amerikaanse tournee van Depeche Mode op de voet gevolgd, afgewisseld met beelden van fans op weg naar het 101e concert in de Rose Bowl.
Meer infoEen aantal van de Doc Talks en Filmmaker Talks die werden gehouden tijdens IDFA 2017, zijn opgenomen. Beluister ze hier.
Na afloop van Atman praat filmjournalist Nicolas Rapold met Pirjo Honkasalo, die naast de regie ook verantwoordelijk is voor het imposante camerawerk. Voor de documentaire, de laatste die ze op film draaide, legde ze met loodzware apparatuur duizenden kilometers door India af. Pas naderhand kon ze zien welke beelden ze precies had gedraaid. Een gesprek over documentaire filmen in het pre-digitale tijdperk.
Filmmaker Eyal Sivan interviewt regisseur Raed Andoni over zijn prijswinnende experimentele film. Daarin spelen Palestijnse ex-gevangenen hun weggedrukte herinneringen zelf na, aan de hand van gedetailleerd nagebouwde celcomplexen.
Eind jaren tachtig werden D.A. Pennebaker en zijn vrouw Chris Hegedus door de band Depeche Mode uitgenodigd om een film over hen te maken, naar het voorbeeld van Bob Dylan: Dont Look Back. Net als die film is Depeche Mode: 101 veel meer dan een concertregistratie. Eric Hynes praat met het legendarische filmpaar over de film en het draaien van muziekdocumentaires.
Wolfgang Thaler draaide in totaal slechts dertig dagen voor het drieluik Whores’ Glory van Michael Glawogger. Niet zonder gevaar filmde hij het leven van prostituees in Thailand, Bangladesh en Mexico. Eric Hynes praat met Thaler, ook de vaste cameraman van Ulrich Seidl, over zijn cinematografische keuzes en zijn ervaringen tijdens het filmen. Ook komt zijn langlopende samenwerking met de in 2014 overleden Glawogger aan bod.
Joumana El Zein Khoury praat met regisseur Mohamed Siam over de openingsfilm van IDFA.
Nicolas Rapold praat met cameraman Ed Lachman over Tokyo-Ga van Wim Wenders. Lachman, die ook samenwerkte met onder anderen Werner Herzog, de gebroeders Maysles en Ulrich Seidl, vertelt over de specifieke cinematografie van Tokyo-Ga en zijn samenwerking met Wenders.
Everardo González geldt als één van de belangrijkste stemmen binnen de Latijns-Amerikaanse documentaire. Met moderator David Wilson gaat hij in gesprek over zijn werk, denkbeelden en artistieke keuzes.
Nicolas Rapold praat na de vertoning van de klassieker Le joli mai van Chris Marker met cameraman en co-regisseur Pierre Lhomme. Lhomme, die voor verschillende films van Marker de cinematografie deed, vertelt over hun samenwerking en het camerawerk van deze film.