Hissein Habré, a Chadian Tragedy
Het schrikbewind van Hissein Habré in Tsjaad, dat duurde van 1982 tot 1990, was niet alleen een Tsjadische, maar ook een wereldwijde tragedie omdat westerse landen – met name de Verenigde Staten en Frankrijk – de dictatuur met geld en wapens steunden. De pijn was echter wel voor de lokale bewoners. Om allerlei redenen verdwenen mensen in de martelgevangenissen van de geheime politie van het regime, de Documentation and Security Directorate (DDS). Met als doel de nauwelijks bekende getuigenissen op te tekenen, reist filmmaker Mahamat-Saleh Haroun met de voorzitter van de Association of the Victims of the Hissein Habré Regime langs de slachtoffers. Hij geeft ze een stem en brengt ze soms zelfs in contact met voormalige leden van de geheime politie. Hissein Habré is in Senegal op 30 mei 2016 tot levenslang veroordeeld wegens genocide, martelingen en andere misdaden tegen de menselijkheid. Voor het eerst in de wereldgeschiedenis stond een Afrikaanse leider terecht in een ander Afrikaans land.