The Sailor
Speciaal voor sciencefictionfilm Avatar (2009) werd de kunstmatige taal Na'vi ontwikkeld. Het moest een taal zijn die makkelijk is om uit te spreken door acteurs, maar die in niets lijkt op bestaande talen. In The Sailor vertelt de voice-over in het Na'vi over een zeeman die gestrand is op een onbewoond eiland. Om niet aan melancholie ten onder te gaan droomt hij een alternatieve wereld bij elkaar, een denkbeeldig verleden. Hij doet dat echter zo overtuigend dat wanneer hij zich zijn echte afkomst probeert te herinneren, de beelden hem ontgaan. Dat geldt ook voor de kijker. De amorfe beelden die eerst illustraties van een landschap lijken, verliezen hun invulling en betekenis. De Franse filosoof Michel Foucault stelde dat dingen pas bestaan als er een woord voor is. Maar er is een dun draadje tussen wat we zien en wat we beschrijven. Zodra woorden losgezongen raken van de werkelijkheid, belanden we in een ongedefinieerde tussentoestand. Een onbewoonbaar eiland.