Wordcount
De British National Corpus bevat zo’n honderd miljoen Engelse woorden die afkomstig zijn uit heel veel verschillende bronnen. Het is een complete inventaris van de Engelse taal zoals deze wereldwijd gebruikt wordt. Alle woorden die minstens twee keer voorkomen in deze database – en dat zijn er 86.800 – zijn opgenomen in Wordcount. Deze interactieve presentatie representeert dus de kern van het Engelstalige vocabulaire. De woorden staan gerangschikt op mate van gebruik. Het zal weinig verbazing wekken dat 'the' op nummer 1 staat, maar dat 'conquistador' de rij sluit is minder voorspelbaar. Wordcount is extreem sober vormgegeven. Het is eigenlijk niet meer dan een woordenstroom die uitnodigt tot zoek- en graafwerk. Door heen en weer te scrollen door de rangschikking wordt veel duidelijk over hoe het Engels gebruikt wordt en wat dat over de Engelssprekenden zegt. Zo heeft 'mother' een hogere notering dan 'father', terwijl 'asshole' weer veel lager staat dan 'dick', dat zelfs 'champions' en 'populations' achter zich laat.