Sylvia
“Coffee operated robot living her best life”, zo presenteert Sylvia zichzelf in haar Instagram-bio. Bij zowat elk woord daarvan kunnen vraagtekens worden gezet. Sylvia ‘leeft’ helemaal niet: ze is een virtual influencer. De afgelopen jaren zijn dit soort digitaal gecreëerde modellen bij bosjes verschenen op Instagram. Ze zijn er in allerlei soorten en maten, en toch lijken ze in twee opzichten vrijwel allemaal op elkaar: ze zijn jong en ze worden niet ouder – twee eigenschappen die hen heel interessant maken voor de merken waarvoor ze reclame maken.
Sylvia is anders: zij wordt juist wel ouder, en in hoog tempo ook. In mei werd ze geboren, in augustus was ze al in de veertig en begin november is ze 75. Ze werd gecreëerd door kunstenaar en onderzoeker Ziv Schneider als social media-experiment rond thema’s als leeftijdsdiscriminatie, sterfelijkheid en (namaak-) authenticiteit. Tijdens IDFA kijken we terug op Sylvia’s leven en maken we ook het einde ervan mee.