Travesti Odyssey
Toen de Chileense regering in oktober 2019 de metrokaartjes duurder wilde maken, was dat het startschot voor dagenlange, felle protesten. In deze roerige periode werd voor de laatste keer Cabaret Travesía Travesti opgevoerd, een radicale travestieshow die niet alleen onderhoudend en hilarisch was, maar ook messcherp en uitermate politiek. Schaars gekleed, op torenhoge hakken en oogverblindend mooi opgemaakt, maakten Maraca Barata, Anastasia María Benavente en Amnesia Letal korte metten met de machtsstructuren en historische erfenis die de transgemeenschap marginaliseren en tot doelwit maken van (vaak dodelijk) geweld.
Filmmaker Nicolás Videla – ’s nachts beter bekend als Amnesia Letal – brengt met Travesti Odyssey niet alleen een ode aan zijn gezelschap, maar onderzoekt ook hoe het bezweek aan onderlinge verschillen. In een kleurrijke collage waarin beelden van optredens, interviews en archiefbeelden in elkaar overlopen roept de film een vitaal beeld op van activistische, complexe karakters. Ondertussen benadrukt hij hoe belangrijk het is dat de transgemeenschap opstaat als de verteller van haar eigen verhalen.