Paint! No Matter What
De schilder Khosrow Hassanzadeh heeft een groentewinkel op een Iraanse voedselmarkt. Zijn schilderijen zijn rauw, vol leven en wilde verfstrepen, met gedetailleerde gezichten maar ook losse vormen, platte perspectieven en krasserige lijnen. Altijd gaan ze over mensen. Hij voelt zich geïnspireerd door de mensen die zijn groentewinkel bezoeken. We zien hoe hij praatjes maakt met opeenvolgende bezoekers, die kennelijk met een verborgen camera worden gefilmd. Ook vertelt hij over zijn werk terwijl hij zijn eigen gezicht filmt en door zijn winkel loopt. Zijn moeder en zijn vrouw vinden zijn geschilder echter maar niks, zoals ze openhartig vertellen als Hassanzadeh hen voor de documentaire interviewt. "Je offert de familie zodat jij kan schilderen", klaagt zijn vrouw. Zijn tienjarige zoon en achtjarige dochter keuren zijn werk wel goed - zij wil zelfs later ook schilder worden. Hassanzadeh kan niet anders, vertelt hij, nadat hij tijdens de oorlog met Irak bij een bombardement het bewustzijn verloor en dacht dat hij stierf. Sindsdien leeft hij alsof elk moment zijn laatste kan zijn. En dat betekent: schilderen, al is zijn politiek beladen werk in eigen land maar beperkt te zien. Zo maakte hij een reeks over die oorlog: schilderijen vol mensen, dood en levend, in body bags.